Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1985: Ran (Akira Kurosawa)

    DE REGISSEUR

    Voor een inleiding op het werk van Akira Kurosawa, zie het openingsartikel op de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL EN ANALYSE

    "Ran" is het magnus opus van Kurosawa, gemaakt toen hij al 75 jaar was. Na het uitkomen van deze film werd duidelijk dat "Kagemusha" uit 1980 maar een generale repetitie was. Hoewel Kurosawa heden ten dage (terecht) als één van de grote regisseurs wordt gezien was de financiering van zijn films in de tweede helft van zijn carrière (zeg na 1965) allesbehalve eenvoudig. Dersu Uzala werd met Russisch geld gemaakt en Ran is gefinancierd vanuit Frankrijk.

    In de biografie heb ik al opgemerkt dat Kurosawa als de meest westerse van de drie grote Japanse regisseurs wordt gezien. De beïnvloeding ging echter beide kanten op. In het westen werdt "The seven samurai" nagemaakt als "The magnificent seven", maar aan de andere kant liet Kurosawa zich inspireren door westerse literatuur. Zoals bijvoorbeeld Shakespeare wiens verhalen ten gronslag liggen aan "Throne of blood" (MacBeth), "The bad sleep well" (Hamlet) en tenslotte "Ran" (King Lear).

    In wezen is King Lear een pessimistisch verhaal. In plaats van dat de wijsheid met de jaren komt verliest de oude koning juist alle grip op zijn koninkrijk en wat later ook op de werkelijkheid. Vanaf het moment dat hij zijn rijk verdeeld heeft is hij in wezen een randfiguur geworden, die alleen nog door zijn jongste zoon gesteund wordt. Juist deze zoon had hij echter onterft toen deze hem waarschuwde tegen de mooie woorden van de andere zoons.

    De verhoudingen tussen de personages wordt weerspiegeld in het landschap. Waar de koning omgaat met zijn jongste zoon is het landschap groen. In de scenes met zijn andere zonen bestaat het landschap voornamelijk uit zwart vulkaanzand. Naast de symbolische betekenis vormt dit zwarte zand overigens ook een fantastische achtergrond voor de gevechtsscenes tussen de kleurrijk uitgedoste legers.

    De betekenis van de laatste scene is enigszins mysterieus maar het is wel een scene die in het geheugen gegrift blijft. Een blinde man (slachtoffer van de oude koning) staat op een klif. Zijn begeleiders hebben hem verlaten en zijn inmiddels vermoord. Hij staat daar in zijn eigen duisternis en kan geen stap meer verzetten.

    DATUM: 27 juni 2012

    EIGEN WAARDERING: 9

    Ran (1985) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters