Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1928: The wind (Victor Sjöström) (Zweden)

    DE REGISSEUR

    Voor enkele opmerkingen over Victor Sjöström (1879 - 1960), zie de recensie van "The phantom carriage" (1921).

    VERHAAL EN ANALYSE

    The wind is een film uit de Amerikaanse periode van Victor Seastrom (zoals hij zich toen noemde). Commercieel misschien geen groot succes, maar met terugwerkende kracht toch een klassieker geworden. De film doet sterk denken aan "City Girl", de film die F.W. Murnau twee jaar later zou maken. In beide gevallen gaat het om de invloed die het harde leven op het platteland heeft op een prille liefde.

    Waar de geliefden in City Girl echter vol idyllische gedachten naar het platteland gaan , wat dan toch tegenvalt, is de hoofdpersoon in "The wind" gewaarschuwd voor het feit dat de eeuwige zandstormen in de woestijn op je zenuwen gaan werken. En dit gebeurd dan ook. De film is opgenomen in de Mojave woestijn en de constante zandstormen moesten deels kunstmatig opgewekt worden. Een gigantsiche klus voor destijds.

    Waar in "City Girl" de geliefden gedurende de film uit elkaar groeien, groeien ze hier juist naar elkaar toe. Een mooie scene vind ik een ruzie uit het begin van het huwelijk, of beter gezegd de scene direct na de ruzie. Beide partijen zijn kwaad naar hun kamer gelopen en ijsberen kwaad door die kamer heen terwijl de rook nog uit hun oren komt. Het enige wat je in die scene  ziet zijn voeten. IJsberende voeten van haar, ijsberende voeten van hem, en dat een paar keer achter elkaar gemonteerd. Een orginele manier om een echtelijke ruzie weer te geven! 

    Wat de beide films dan weer wel met elkaar gemeen hebben, is het enigszins geforceerde happy end. Stomme films hadden het in deze tijd van de opgang van de geluidsfilm al  moeilijk genoeg, dan moet je de bezoekers niet ook nog eens de bioscoop uitjagen met een droevig slot zullen de studiobazen gedacht hebben. Wat ik dan wel weer mooi vond aan het einde is de bijna echo die het vormt met het einde van "The searchers" (1956) van John Ford. Waar in "The searchers" de hoofdpersoon aan het einde demonstratief de deur uitloopt de wijde wereld in (in dit huis is geen plek meer voor hem) komt de echtgenoot in "The wind" aan het einde juist demonstratief de deur weer binnen lopen (home at last).

    Vermeldenswaard is de hoofdrol van de al even genoemde Lillian Gish, één van de grote namen uit de stomme film. Meest bekend van "Intollerance" (1916), maar daar doet ze weinig meer dan een kind wiegen in de scenes tussen de verhalen door. Ook haar optreden in "The night of the hunter" (1955) is memorabel, maar haar carrière ligt dan eigenlijk al chter haar. Hier is ze op de top van haar kunnen, en de film vaart er wel bij.

    DATUM: 31 juli 2012

    EIGEN WAARDERING: 7

    The Wind (1928) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters