Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2011: A seperation (Asghar Farhadi)

    DE REGISSEUR

    Asghar Faradi (1972) is de nieuwe ster van de Iraanse film. Zijn film "About Elly" (2009) was de Iraanse inzending voor een Oscar, maar viel buiten de prijzen. Twee jaar later liep het beter af met "A seperation" (2011), dat hem wel de Oscar voor beste buitenlandse film opleverde. Deze prijs gaf tevens toegang tot buitenlandse financieringsbronnen. De opvolger "Le passé" (2013) was dan ook gefinancierd met Frans geld.

    VERHAAL EN COMMENTAAR

    A seperation is een recente Iraanse film die bewijst dat ze in Iran het filmmaken nog niet verleerd zijn. Dat vond ook de Oskar-jury die de film bekroonde als beste buitenlandse film.

    A seperation is  in de eerste plaats een film die het morele dilemma van een echtpaar centraal stelt. De vrouw wil naar het buitenland omdat dat beter zou zijn voor de toekomst van hun tienerdochter, de man wil bij zijn demente vader in Iran blijven. Meteen in de eerste scene, waarin het echtpaar zit te kibbelen voor de echtscheidingsrechter, wordt dit dilemma op tafel gelegd. Dat leidt tot schitterende dialogen als: "Maar je vader kent je geeneens meer. Ja, maar ik ken hem wel".  Het dilemma komt overigens al naar voren bij de titelrol aan het begin van de film. In deze titelrol worden de acteurs geïntroduceerd middels het kopiëren van hun paspoort. Een aardige vondst. Merkwaardig trouwens hoe vaak emigratie een onderwerp is in de moderne Iraanse cinema. Denk in dit verband ook aan Persepolis (2007, Marjane Satrapi). Toch niet echt reclame voor het regime zou je denken. Hierbij dient wel bedacht te worden dat de Iraanse films die in de Westerse filmhuizen te zien zijn een heel ander soort films is dan de films die in de Iraanse bioscopen draaien. Daar zijn meer Rambo-achtige films te zien (uiteraard met een andere schurk), zoals ik in 1998 zelf heb kunnen constateren.

    De rol van de tienerdochter is trouwens ook interessant. Zij vertoont bij het bij elkaar houden van de familie een opvallend strategisch inzicht. Zo kiest ze ervoor om na de scheiding van tafel en bed bij haar vader te gaan wonen. Ze weet donders goed dat haar moeder zonder haar nooit naar het buitenland zal vertrekken. In de wat kleinere scenes krijgen we af en toe een glimp van de manier waarop haar vader de opvoeding van zijn dochter aanpakt. Na het tanken bij een benzinestation heeft ze zich laten bedotten met het wisselgeld. Hij dwingt haar om terug te gaan naar de kassa, eerder rijdt hij niet weg. Als ze dat vervolgens, met alle gêne die in haar is, gedaan heeft, mag ze het wisselgeld zelf houden.

    Naast morele dillema's heeft de film ook elementen van een detective in zich. Centraal hierbij staat de hulp in de huishouding die de demente vader overdag verzorgt. Op een dag komt de man vroeg thuis en vindt zijn  vader vastgebonden aan het bed. De hulp is even de deur uit voor een privé-bezoek. Na terugkomst van de hulp ontstaat er ruzie en geeft de man haar een duw waardoor ze valt. Deze val zou bij de hulp een miskraam hebben veroorzaakt. Of dat ook werkelijk zo is? Hiervoor moet je de film bekijken. Ik zou teveel verklappen als ik er meer over zou zeggen.

    Naast de inhoud is ook de stijl waarin de film is opgenomen interessant. Veel scenes spelen in een drukke omgeving waarbij de personages buiten de hoofdpersonen eerder willekeurige omstanders lijken dan figuranten. Dit geeft de film een wat chaotische en daardoor documentaire achtige "look and feel". Ook worden sommige scenes niet helemaal afgemaakt, maar in latere scenes wordt wel teruggegrepen op dit weggelaten einde. In de extra's bij de DVD vertelt de regisseur dat dit een bewuste keuze is geweest om de kijker bij de les te houden.

    DATUM: 22 juli 2012

    EIGEN WAARDERING: 9

    Jodaeiye Nader az Simin (2011) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters