Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1940: Rebecca (Alfred Hitchcock)

    DE REGISSEUR

    Voor een introductie in het werk van Hitchcock, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL EN ANALYSE

    "Rebecca" was de eerste film van Alfred Hitchcock in Amerika. Hij was door producer David O. Selznick naar Amerika gehaald om de opvolger van het succesvolle "Gone with the wind" (1939) te maken. Geen geringe taak! Rebecca is de verfilming van een boek van Daphne du Maurier. Het was niet de enige keer dat Hitchcock werk van deze schrijfster zou verfilmen. Voorafgaand aan Rebecca had hij reeds "Jamaica Inn" (1939) verfilmd en later zou dit nog gevolgd worden door "The birds" (1963). Wel nieuw voor Hitchcock was de verhouding tussen producer (Selznick) en director (Hitchcock), zoals die in de Amerikaanse filmindustrie gold. Selznick verplichte Hitchcock, zeer tegen zijn zin, tot een practisch letterlijke verfilming van het verhaal. Wellicht mede hierdoor viel hij terug op de expressionistische stijlkenmerken (o.a. werken met schaduwen) uit het begin van zijn Engelse periode, om toch iets van een eigen stempel op de film te kunnen drukken.

    Het verhaal heeft veel overeenkomsten met "Vertigo" (1958). In beide gevallen gaat het om een tweede vrouw. In beide gevallen is de eerste vrouw door de echtgenoot vermoord. Althans dat is zo in het boek. In de film "Rebacca" is er sprake van een ongeluk, aangezien de producer op dit punt de letterlijke verfilming van het boek niet door de Hays commissie (de censuur) kon krijgen. En, niet in de laatste plaats, worden in beide gevallen pogingen ondernomen om de tweede vrouw te styleren naar het beeld van de eerste vrouw. Opvallend is ook dat in beide films de 2e vrouw (lange tijd) geen eigen naam heeft. In "Rebecca" wordt ze steeds aangeduid als "Ik", omdat het verhaal in voice over vanuit haar perspectief verteld wordt. In "Vertigo" heet ze in het begin, net als de eerste vrouw,  "Madeleine", omdat er lang sprake is van een persoonsverwisseling. Pas als deze persoonsverwisseling uit de wereld is krijgt de 2e vrouw in Vertigo een eigen naam.

    Met name op het laatste punt lopen de verhalen echter tevens uiteen. In "Vertigo" is de bron die de 2e vrouw wil omvormen tot de 1e vrouw een mannelijke fantasie. Daarmee is "Vertigo" meer een psychologische thriller. In "Rebecca" is echter veel meer sprake van een "haunted house", waarin de geest van de 1e vrouw nog rondhangt. "Rebecca" is daarmee veeleer een voorbeeld van Gothic horror. 

    Met name de rol van de huishoudster Mrs Danvers (gespeeld door Judith Anderson) moet in dit verband genoemd worden. Meer nog dan de sterren Joan Fontaine (2e vrouw) en Laurence Olivier (echtgenoot Maxim de Winter) bepaalt zij de sfeer van de film.  Zij verplaatst zich haast geruisloos door het huis (afbeelding 3), en lijkt zo meer op de respresentant van de geest van het huis dan op een personage van vlees en bloed. Zij gaat aan het eind van de film ook samen met het huis ten onder. Gedurende de film laat zij niet na  om de 2e vrouw te vergelijken met Rebecca en haar goed te laten voelen dat deze vergelijking niet in haar voordeel uitvalt. Mrs de Winter (2e vrouw) wordt hier heel nerveus en onzeker van. Een onzekerheid die Joan Fontaine goed in haar spel tot uitdrukking weet te brengen. Het verhaal gaat dat Laurence Olivier, die liever zijn geliefde Vivien Leigh als tegenspeler had gezien, Joan Fontaine op de set treiterde en dat Alfred Hitchcock dat oogluikend toeliet in de veronderstelling dat dat het spel van Joan Fontaine ten goede zou komen.

    Bij deze recensie treft men een videoclip aan waarin Mrs de Winter (2e vrouw) de slaapkamer van Rebecca binnensluipt en verkent. Zij is daarbij inderdaad zeer onzeker, ze gedraagt zich bijna als een stout kind. Verder zijn in deze clip te zien het spookachtige aan de verschijning van de huishoudster Mrs Anvers en het gebruik van schaduwen. Dat de clip geen ondertiteling kent is hierbij geen nadeel.

    DATUM: 16 augustus 2012

    EIGEN WAARDERING: 9

    Rebecca (1940) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters