Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    Alfred Hitchcock (1899 - 1980)

    Lange tijd werd Hitchcock meer als een vakman (master of suspense) dan als een artiest beschouwd. Tegenwoordig is er meer waardering voor de artistieke kanten van zijn werk. Deze waardering leidde er in 2012 toe dat "Vertigo" (1958) na 40 jaar de eerste plaats overnam van "Citizen Kane" (1941) als beste film aller tijden op de prestigeuze lijst van het filmtijdschrift "Sight & Sound".

    De carrière van Hitchcock kan worden ingedeeld in een Engelse- en een Amerikaanse periode. Laatstgenoemde kan verder worden ingedeeld in vroege Amerikaanse periode, hoogtijdagen en nadagen.

    In het begin van de Engelse periode wordt Hitchcock sterk beïnvloed door het Duits expressionisme, een invloed die te maken heeft met zijn bezoek aan Duitsland halverwege de jaren 20. Deze invloed is zowel merkbaar in  "The lodger" (1927), de film waarmee hij voor het eerste de aandacht op zich vestigde, als in "The man who knew to much" (eerste versie van 1934, in 1956 zou Hitchcock een remake maken). In de latere jaren van zijn Engelse periode zou Hitchcock wat meer los komen van deze expressionistische invloeden. Belangrijke fims uit deze jaren zijn "The 39 steps" (1935) en "The lady vanishes" (1938).

    Nu hij internationaal een zekere naam had verworven, besloot Hitchcock de overstap naar Amerika te wagen. De onzekere politieke situatie in Europa zal daar zeker aan hebben bijgedragen. In Amerika stond het hele technische arsenaal van Hollywood tot zijn beschikking. Dat gaf zijn films een wat meer gepolijst uiterlijk. Ook de intensievere bemoeienis van producers, zoals bijv. David O. Selznick, heeft hier aan bijgedragen, al gaf het soms ook aanleiding tot onderlinge spanningen. Hoogtepunten in zijn eerste 10 Amerikaanse jaren zijn "Rebecca" (1940, haunted house mysterie), "Notorious" (1946, spionage) en "Strangers on a train" (1951, psychologische thriller).

    In de jaren tussen 1954 en 1963 maakt Hitchcock zijn beste films. Het is ook in deze films dat de spreekwoordelijke "Hitchcock blonde" geboren wordt. Achtereenvolgens gaat het om Grace Kelly ("Rear window", 1954), Kim Novak ("Vertigo", 1958), Eva Marie Saint ("North by Northwest", 1959), Janet Leigh ("Psycho", 1960) en Tippie Hedren ("The birds", 1963). In de meeste van deze films ervaren de mannelijke hoofdrolspelers ten opzichte van deze "blondes" een zeker sexuele spanning en/of sexuele frustratie. Uitzondering in dit rijtje is "North by Northwest" wat meer een veredelde James Bond was. Met deze film wilde Hitchcock zijn carrière, na de tegenvallende ontvangst van Vertigo (nu dus de beste film aller tijden volgens Sight & Sound), weer op de rit zetten.

    Na "The birds" volgen het tegenvallende "Marnie" (1964) en "Topaz" (1969), waarna Hitchcock zich gedeeltelijk revancheert met zijn laatste film "Frenzy" (1971).

    DATUM: 15 augustus 2012

    Filmposters