Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1938: Alexander Nevski (Sergeij Eisenstein)

    DE REGISSEUR

    Voor een inleiding op het werk van Sergeij Eisenstein, zie het openingsartikel op de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL EN ANALYSE

    Go tell all in foreign lands that Russia lives! Those who come to us in peace will be welcome as a guest. But those who come to us sword in hand will die by the sword! On that Russia stands and forever will we stand!

    Met deze quote eindigt de film. Het geeft ook meteen voor een belangrijk deel het karakter van de film aan. Wellicht niet gemaakt als oorlogspropaganda, maar een aantal jaren nadien wel als zodanig gebruikt, toen de Duitsers in 1941 het Molotov - Ribbentrop verdrag braken en Rusland binnenvielen. Het verhaal leent zich hier uiteraard ook perfect voor. Het gaat over de strijd van Alexander Nevski (1220 - 1263) tegen Teutoonse ridders vanuit Duitsland. Het verhaal speelt in een tijd dat Rusland vanuit het Oosten belaagd werd door Mongoolse troepen en vanuit het Westen door Duitse ridders. Ridders die trouwens de voorvaderen waren van de landadel die zich tot WO I in de Baltische staten zou handhaven. Hoogtepunt van de strijd is de slag op het ijs uit 1242. Alexander lokt de ridders het ijs van het Peipus meer op, waar ze (met hun zware wapenuitrusting) doorheen zakken (afbeelding 1). Velen vinden deze slag op het ijs ook het hoogtepunt van de film. Ikzelf begin mij bij dergelijke langdurige veldslag-scenes al snel te vervelen. Ondanks alle opwinding is het namelijk in essentie steeds hetzelfde. Schoolvoorbeeld van een dergelijke te lang uitgesponnen scene is wel de veldslag uit de Napoleontische oorlog in "Oorlog en vrede" van Sergeij Bondarchuk.

    "Alexander Nevksi" is veel ééndimensionaler als "Ivan de verschrikkelijke". Met uitzondering van een komische noot in de vorm van een subplot waarin twee mannen dingen om de hand van één vrouw (afbeelding 2), is het één en al nationalistische pathos wat de klok slaat. De film verhoudt zich ongeveer tot "Ivan de verschrikkelijke" zoals in het oeuvre van Kurosawa "Kagemusha" (1980) zich verhoudt tot "Ran" (1985), de eerdere film is niet meer dan een generale repetitie voor de latere film.

    Als men toch al niet gecharmeerd is van de film beginnen andere dingen sneller te irriteren. Zo lijken de helmen van de Duitse ridders verdacht veel op emmers afgeplakt met zilverpapier. De ijsschotsen tijdens de slag op het ijs lijken wel piepschuim. Als een film goed is dan kijk je soms met een zekere vertedering naar de in onze, door computeranimaties verwende, ogen wat amateuristische vormgeving. Is de film wat minder dan wordt opeens op alle slakken zout gelegd. Misschien niet helemaal terecht, maar dit is in mijn ogen gewoon één van de mindere Eisenstein films. Deugt er dan helemaal niets aan de film? Jazeker wel, de muziek van Prokofiev is geweldig en slechts overtroffen door zijn muziek voor "Ivan de verschrikkelijke".

    DATUM: 27 september 2012

    EIGEN WAARDERING: 6

    Alexander Njefski (1938) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters