Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1969: The damned (Luchino Visconti)

    DE REGISSEUR

    Voor een introductie in het werk van Luchino Visconti, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL EN ANALYSE

    "The Damned" is de eerste film van wat wel de Duitse trilogie van Visconti wordt genoemd. Roger Ebert noemt de film een "briljante mislukking". Hij baseert dit met name op het feit dat de sfeer van verval en decadentie zo raak geschilderd is, dat de film niet bepaald tot vrolijkheid stemt. Ongetwijfeld was dat ook niet de bedoeling van Visconti. Het is inderdaad waar dat de film soms moeilijk te volgen plotwendingen heeft (vooral aan het eind), maar wie een dermate bedrukkende sfeer weet te creëren heeft wat mij betreft gewoon een knappe film afgeleverd. 

    Ondanks alle verschillen zijn er ook duidelijke overeenkomsten met "Il Gattopardo". Ook hier is sprake van een familie (in dit geval de famile Essenbeck, eigenaar van een staalimperium) die geconfronteerd wordt met maatschappelijke ontwikkelingen en die een ongemakkelijke coalitie aangaat met een nieuwe politieke stroming (in dit geval de Nazi's) teneinde haar positie te behouden. Verschil is wel dat de gewetensstrijd bij "Il Gattopardo" zich afspeelde binnen één persoon (Don Fabrizio), terwijl bij  "The Damned" de stijd meer speelt tussen de verschillende leden van de familie. Sommige willen niets met de Nazi's te maken hebben, anderen zijn (om diverse redenen) voorstander van samenwerking. In afbeelding 1 zien we de familie aan tafel in het beging van de film. Tijdens het diner komen de politieke meningsverschillen tussen de verschillende leden van de familie meteen helder op tafel te liggen.

    Voor de Nazi's zijn de staalfabrieken natuurlijk van essentieel belang voor de oorlogsinspanning. Zij "ondersteunen" (een vreselijk eufemisme voor alle intriges die in de loop van de film plaatsvinden en die ik niet ga verklappen) degene die voor samenwerking zijn zoveel mogelijk. Uiteindelijk komt aan het eind van de film "hun man" als winnaar uit de machtsstrijd binnen de famile. Winnaar binnen de familie, maar geheel gecorrumpeerd door en in handen van de Nazi's.

    Sommigen van de famile Essenbeck die willen samenwerken met de Nazi's hebben contacten met de SA, anderen weer met de SS. Hierdoor gaat "De nacht van de lange messen" (30 juni - 2 juli 1934) een rol spelen in de machtsstrijd binnen de famile. In deze nacht vindt een afrekening plaats van de SS met de SA. Binnen de film is het tevens een afrekening van de ene troonpretendent met de andere. Het levert één van de meest lugubere scenes van de film op. De SA heeft een feestavond (eigenlijk meer een orgie) en op het moment dat iedereen zijn roes ligt uit te slapen (afbeelding 2) arriveert de SS en vindt er een ware slachtpartij plaats.

    Voor wie het aandurft is de scene  bij deze recensie geplaatst. Het is één van de meest decadente scenes uit de filmgeschiedenis die ik ken. Onderstaand een korte chronologie van de gebeurtenissen.

    1:30     Zingen tijdens de orgie, "Vandaag hoort ons Duitsland toe, morgen de hele wereld".
    4:30     Even een luchtje scheppen buiten. Op de achtergrond het geluid van motoren. De SS komt eraan.
    6:40     De slachting begint.
    8:17     De ene troonpretendent schakelt de andere uit.
    9:00     De Nazi's chanteren leden van de familie Essenbeck.

    Na deze scene zijn de kaarten in de familieverhoudingen min of meer geschut. De verliezers worden in een onheilszwangere slotscene min of meer gedwongen zelfmoord te plegen (afbeelding 3). 

    DATUM: 12 september 2012

    EIGEN WAARDERING: 9

    De verdoemden (1969) on IMDb


    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters