Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1936: Fury (Fritz Lang)

    DE REGISSEUR

    Zie voor een inleiding op het werk van Fritz Lang, het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL VAN DE FILM

    Wanneer hij op weg is naar zijn vriendin wordt Joe Wilson (Spencer Tracey) opgepakt op verdenking van de ontvoering van kinderen. Het bewijs is flinterdun, maar de sheriff houdt hem voor de zekerheid vast om zijn verhaal te checken. In het dorp verspreidt het nieuws dat de ontvoerder is gepakt zich als een lopend vuurtje, en vanuit de dorpskroeg gaat een menigte op pad om de kop van de dader te eisen. De sheriff stelt dat het niet meer dan een verdachte is en probeert de menigte tot kalmte te manen. Tevergeefs. De sheriff wordt opzij gedrukt en de gevangenis wordt in brand gestoken.

    Joe Wilson zit als een rat in de val (afbeelding 2) en het lijkt erop dat hij levend is verbrand. Een tijdje later wordt de echte verdachte gepakt. Wat niemand in het dorp weet is dat Joe op het laatste moment uit het brandende gebouw heeft weten te ontsnappen. Na zijn ontsnapping is het enige wat hem nog op de been houdt de wens wraak te nemen op zijn beulen (afbeelding 3). Met behulp van zijn broers neemt hij een advocaat in de arm die een rechtszaak begint. Echter heel het dorp dekt elkaar.  Toevallig was er echter ten tijde van de lynchpartij een cameraploeg in het dorp om een documentaire te maken. Met het beeldmateriaal dat op die manier toevalligerwijs is gemaakt, lijkt hij de zaak in zijn voordeel te beslissen. Totdat de advocaat van de tegenpartij opmerkt dat bij een moord een lijk hoort. Waar is het lijk?

    Joe stuurt dan een brief met daarin zijn trouwring en een verhaal dat de afzwezigheid van het lijk moet verklaren. Hij maakt in die brief een voor hem kenmerkende taalfout, waardoor zijn vriendin (Sylvia Sydney) er van overtuigd raakt dat hij nog leeft. Zij volgt de broers en komt bij Joe uit. Zij weet hem te overtuigen de rechtzaak in te trekken. De daders komen met de schrik vrij (poging tot doodslag is blijkbaar geen misdaad in de VS). Eind goed, al goed.

    ANALYSE

    De verbanden met "M" (1931) vallen natuurlijk onmiddelijk op. In beide gevallen is er sprake van misdaden tegen kinderen, en in beide gevallen is er sprake van eigenrichting door een anonieme massa. Toch zijn er ook verschillen. In "M" gaat het om een dader die wel degelijk schuldig is, in "Fury" is de verdachte volkomen onschuldig. Dat maakt "M" tot een meer principiële film. Daartegenover is het verzwijgen van de collectieve schuld en het elkaar dekken weer een thema dat specifiek in Fury behandeld wordt. Overigens kwamen in het Amerika van de jaren 30 in de praktijk geregeld lynchpartijen voor, dus zo vergezocht is het onderwerp van de film niet.

    De film raakt aan veel genres. Het begint als een romance tussen Joe en zijn vriendin. Daarna de road movie van Joe op weg naar zijn vriendin. Vervolgens de thriller van de lynchpartij en het court room drama. Afgesloten wordt met een happy end. Spencer Tracey is erg overtuigend, zeker in de tweede helft van de film als een gefrustreerde en gedesillusioneerde man op zoek naar wraak.

    DATUM: 24 oktober 2012

    EIGEN WAARDERING: 7

    Fury (1936) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters