Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1939: The hunchback of the Notre Dame (William Dieterle)

    OVER DE REGISSEUR

    William Dieterle (1893 - 1972) is in Duitsland geboren, maar zijn filmcarrière heeft zich grotendeels in de Verenigde Staten afgespeeld. Op deze website wordt een regisseur echter "ingedeeld" bij het land van zijn geboorte, en vandaar dat zijn films op deze pagina worden besproken. Hij was meer een ambachtsman dan een auteur. Film diende om mensen een plezierige avond uit te bezorgen en niet om een (politieke) boodschap over te brengen. Dat wil echter niet zeggen dat hij helemaal niet politiek actief was. Eenmaal in de VS heeft hij menig landgenoot geholpen bij het verlaten van Duitsland, toen de Nazi's daar eenmaal aan de macht waren. Eén van deze landgenoten was Bertold Brecht. Blijkbaar was het aandeel links georiënteerde kunstenaars die hij de helpende hand heeft geboden verdacht groot, en in de McCarty jaren kwam hij daardoor (zoals hij het zelf noemt) op de "grijze lijst" terecht. Dit wil zeggen dat hij officieel nooit van on-Amerikaanse activiteiten beschuldigd is geweest, maar in de jaren 50 gewoon geen werk meer kreeg. Zijn meest bekende films zijn dan ook gemaakt in de jaren 30 en 40 van de vorige eeuw. Voor meer uitgebreide informatie over William Dieterle, zie zijn pagina op de Wikipedia.

    OVER DE FILM

    Over veel verhalen zijn meerdere films gemaakt. Het aantal verhalen waarvan meerdere klassiekers zijn gemaakt is al veel geringer. In deze categorie vallen Dracula, Robin Hood, Ben Hur, Dr Jekyll and Mr Hide, maar ook The Hunchback. De andere klassieke verfilming van "The hunchback of the Notre Dame" is de versie uit 1923 van Lon Chaney. 

    De klassieker-status ontleent de versie van Dieterle aan de fabelachtige decors. Ook Charles Laughton is wellicht de meest overtuigende Quasimodo van allemaal. Hoewel ik in de inleiding heb gezegd dat Dieterle vooral een vakman was en zijn films over het algemeen niet erg politiek getint waren, is het anderzijds moeilijk voor te stellen dat een regisseur van Duitse origini in 1939 helemaal niets zou laten doorschemeren over de situatie in zijn vaderland. Dat is ook niet zo. De vervolging van de zigeuners is een vingerwijzing. De vrijplaats die de kerk biedt aan de vervolgden is een andere. Misschien moeten we dit wel opvatten als een stille wenk aan zijn nieuwe vaderland om iets coulanter te zijn tegenover degenen die graag Nazi-Duistland op tijd willen verlaten.

    DATUM: 7 oktober 2012

    EIGEN WAARDERING: 8

    De klokkeluider van Parijs (1939) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters