Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1941: Suspicion (Alfred Hitchcock)

    DE REGISSEUR

    Voor een inleiding op het werk van Hitchcock, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL EN ANALYSE

    "Suspicion" is de eerste film die Alfred Hitchcock maakt met Gary Grant, en zeker niet de beste. Over het algemeen (met of zonder Gary Grant) is het één van de zwakkere Hitchcock films.

    Aan het begin van de film valt Lina (Joan Fontaine) als een blok voor Johnnie (Gary Grant). Binnen de kortste keren zijn ze getrouwd. Als snel bleek dit niet zo'n goed idee te zijn. Johnnie kan het gokken niet laten (evenmin als het liegen) en heeft aanzienlijke gokschulden. Hij dekt het ene gat met het andere. Hoewel Lina verliefd op hem blijft, groeit toch ook haar wantrouwen. Zeker als Johnnie zich erg verdacht begint te gedragen. Hij informeert naar de hoogte van haar levensverzekering. Bij een etentje met een bevriende detectiveschrijfster informeert hij naar de plots van haar boeken en wil weten of er een gif bestaat dat niet kan worden aangetoond. Zou Johnnie haar willen vermoorden, om met het verzekeringsgeld zijn gokschulden af te betalen? Aan het eind blijkt dat niet zo te zijn. Johnnie zag er op een gegeven moment geen gat meer in en wilde zelfmoord plegen. Vandaar zijn vragen over het gif. Lina verzekert hem dat ze nog steeds erg veel van hem houdt en dat ze er samen uit zullen komen. En ze leefden nog lang en gelukkig.

    Waarom is dit zo'n zwakke film (voor Hitchcocks begrippen)? Niet omdat het bij elke autorit duidelijk is dat de auto stilstaat en het decor erachter gedraaid wordt. Dat is bij elke Hitchcock film zo, en hij heeft een paar hele sterke gemaakt. Het is meer het feit dat het verdachte gedrag van Johnnie er een beetje te dik bovenop ligt. Niemand die zijn vrouw wil vergiftigen gaat informeren welk gif hij het beste kan gebruiken tijdens een etentje waar zijn vrouw zelf bijzit. Bovendien is het einde een beetje ongeloofwaardig. Het is vooral ingegeven door de wens het imago van Gary Grant als vlotte jongen niet te beschadigen, en vloeit zeker niet logisch voort uit het voorafgaande verhaal.

    Toch zal de film voortleven in de filmgeschiedenis. Tijdens de fase dat zijn vrouw hem wantrouwt, brengt Johnnie haar een glas melk omdat ze zich niet lekker voelt. Hitchcock heeft in dit glas melk een lampje gestopt zodat het glas een verdacht schijnsel verspeidt. Het trekt alle aandacht naar zich toe (afbeelding 2), zonder dat je als kijker weet waarom. Ook een zwakke film kan een briljant idee bevatten!

    DATUM: 7 oktober 2012

    EIGEN WAARDERING: 6

    Argwaan (1941) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters