Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1950: Sunset Boulevard (Billy Wilder)

    DE REGISSEUR

    Zie voor een inleiding op het werk van Billy Wilder het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

     

     

     

     

     

     

    OVER DE FILM, DEZE ALINEA VERTELT HET VERHAAL VAN DE FILM

    Joe Gillis (William Holden), een niet zo succesvolle tekstschrijver,  is op de vlucht voor zijn schuldeisers. Deze willen zijn auto, die hij in onderpand heeft gegeven, inpikken. Tijdens deze vlucht komt hij terecht bij een (op het eerste gezicht verlaten) landhuis, waar hij zijn auto denkt te kunnen verstoppen. Het landhuis blijkt echter helemaal niet verlaten, maar bewoond door de oude filmster Norma Desmond (Gloria Swanson) en haar butler (Erich von Stroheim). Na kennismaking neemt Norma Joe in dienst om het scenario te schrijven voor haar come back film. Hoewel het hem volstrekt duidelijk is dat deze come back film er nooit zal komen, neemt hij het baantje aan. Het betaalt goed en hij hoeft weinig te doen. Voor het gemak betrekt hij een kamertje in het landhuis. Na een tijdje wordt het hem duidelijk dat Norma bovendien verliefd op hem is geworden. Hoewel hij in de loop van de film een vriendinnetje van zijn eigen leeftijd krijgt (afbeelding 1), laat hij zich ook dit aanleunen. Hij wil zijn luxe leventje niet in gevaar brengen en probeert van twee walletjes te eten (afbeelding 2). Uiteindelijk beseft Norma dat ze bedrogen wordt en pleegt ze een crime passionelle, ze schiet Joe neer. De roddelpers duikt hier bovenop, oude filmster schiet jonge minnaar neer. In de slotscene staat het oude landhuis vol met fotografen. Norma denkt dat ze eindelijk haar comeback beleeft en gedraagt zich als een filmster (afbeelding 4). De band met de werkelijkheid was ze al een tijdje kwijt, nu is ze totaal krankzinnig geworden.  

    ANALYSE

    Bij wijze van toeval verschenen in 1950 twee films die het thema van de oudere actrice centraal stelden. Naast "Sunset boulevard" doel ik op "Al about Eve". De overeenkomst tussen de films gaat nog verder, in die zin dat in beide films de rol van uitgerangeerde actrice werd gespeeld door een uitgerangeerde actrice. In "All about Eve" ging het om Bette Davis (destijds 42), voor wie de film overigens ook in het echte een come back was. In "Sunset boulevard" ging het om Gloria Swanson (destijds 51), voor wie het echt haar laatste rol was. Een fantastische rol trouwens, zoals ze in 1950 nog acteert met de overtrokken gebaren die in de periode van de stille film gebruikelijk waren. Denk aan de scene waarin ze in haar eigen huis, met haar eigen "minnaar" naar haar eigen film zit te kijken en theatraal roept: "I'am big. It's the pictures that got small" (afbeelding 3). In feite een hele trieste scene, zoals er zoveel trieste scenes in deze film zijn. Ik heb nog nooit een comedy gezien waarvan zoveel scenes bij nader inzien eigenlijk heel triest zjn. Wat te denken van de fanmail die Norma nog elke dag krijgt, en die geschreven blijkt te worden door haar eigen butler. Alles om de ilussie in stand te houden. Of, zoals Joe Gilles in de film opmerkt: "There's nothing tragic about being fifty. Not unless you're trying to be twenty-five". Tijdens het kijken naar deze film moest ik onwillekeurig denken aan Michael Jackson, zijn landgoed "Neverland" en zijn droom over een come back.

    Naast de reeds genoemde overeenkomsten zijn er ook een paar verschillen tussen "Sunset boulevard" en "All about Eve". In "All about eve" is Bette Davis zich heel goed bewust van het feit dat haar carrière zijn einde nadert. Er is dan ook een zeker cynisme over haar heengekomen dat aanleiding geeft tot een aantal prachtige oneliners. In "All about eve" is de dialoog één van de sterkste punten van de film. In "Sunset boulevard" daarentegen heeft Gloria Swanson zich nog lang niet bij het einde van haar carrière neergelegd, ze blijft maar dromen van een come back. Hoewel de dialoog ook hier zeker niet slecht is (zie de geciteerde quotes), ontleent de film zijn klassierkerstatus toch in de eerste plaats aan de beeldtaal. Hetgeen opmerkelijk is bij Wilder (zie de opmerkingen over de regisseur).

     

     

     

    DATUM: 13 oktober 2012

    EIGEN WAARDERING: 9

    Sunset Blvd. (1950) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters