Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1965: Loves of a blonde (Milos Forman) (Tsjechoslowakije)

    DE REGISSEUR

    Voor een overzicht van het werk van Milos Forman, zie het openingsartikel op de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    Andula leeft in een saai stadje waar ze werkt in een schoenfabriek. Het stadje (en de fabriek) heeft een groot vrouwenoverschot, want jongens in de dienstplichtige leeftijd zijn voor een groot deel elders gestationeerd. Om de moraal in de fabriek op peil te houden weet de fabrieksmanager het voor elkaar te krijgen dat er een legereenheid in het dorp gestationeerd wordt. Hij organiseert ook maar vast een feestavond.

    Groot is de teleurstelling als het blijkt te gaan om een groep reservisten van middelbare leeftijd. De sfeer op de feestavond laat dan ook te wensen over, ook al worden er over een weer wel wat versierpogingen ondernomen. Andula bezwijkt op die avond voor de charmes van Milda, de pianist van de band die uit Praag is overgekomen. Na het feest keert Milda terug naar Praag en Andula hoort niets meer van hem. Overtuigd dat het om ware liefde ging pakt ze op een dag haar boeltje en gaat op zoek naar zijn huis. Daar aangekomen beleeft ze de desillusie van haar leven. Milda is nog niet thuis van een nacht stappen, en de bejegeging die ze van zijn ouders ontvangt, is ook niet echt vriendelijk te noemen.   

    ANALYSE

    In deze film zijn het begin en het einde naar mijn mening sterker dan het middengedeelte. Het verhaal van de relatie tussen Andula en Milda is aardig, maar het misverstand tussen one night stand versus echte liefde is natuurlijk meer vertoond.

    In de begin wordt de feestavond in beeld gebracht. Wat knap is aan de manier waarop dit gebeurd, is het feit dat het feest een soort metafoor wordt voor de monotonie en uitzichtloosheid van een provinciaal industriestadje ten tijde van het communisme. Wat kunnen feestscenes trouwens triest zijn! Ik denk hierbij met name ook terug aan het uitgaansleven van Iris in "The match factory girl" (1990). Ook hier is de feestavond, met aan de ene kant van de zaal de reservisten die dit zien als een uitgelezen kans om vreemd te gaan en aan de andere kant de plaatstelijke vrouwen die toch op wat beters gehoopt hadden, allesbehalve uitbundig. Toch is er hier nog wel plek voor een komische noot, zoals de scene waarin de soldaten een fles wijn aanbieden aan een tafel met meisjes, en de ober de fles abusievelijk op de verkeerde tafel (lees de tafel met minder aantrekkelijke meisjes) neerzet. Zonder pardon wordt deze vergissing rechtgezet. Zie de clip.

    Aan het eind zit Andula bij de ouders van Milda, terwijl deze laatste nog aan de boemel is. De moeder van Milda is zeer wantrouwend tegenover Andula en beschermend met betrekking tot haar zoon. Ze onderwerpt Andula aan een kruisverhoor waar de politie nog een puntje aan kan zuigen. De vader is veel toeschietelijker. Hij heeft zo ongeveer wel een idee wat er gebeurd is. Bovendien, dit meisje is helemaal vanuit de provincie gekomen. Dat zegt toch ook wel iets over haar bedoelingen en de mate waarin deze serieus zijn. Uit de manier waarop de ouders van Milda zo met Andula en vooral ook met elkaar zitten te kibbelen blijkt niet alleen wat ze vinden van de relatie tussen Milda en Andula. Het zegt vooral veel over hun eigen huwelijk.

    DATUM: 28 oktober 2012 

    EIGEN WAARDERING: 7

    De liefde van het blondje (1965) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters