Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1947: Quai des Orfèvres (Henri Georges Clouzot)

    DE REGISSEUR

    Voor een overzicht van het werk van Henri Georges Clouzot, zie het inleidende artikel op de aan hem gewijde pagina.

    VERHAAL

    Jenny en Maurice zijn getrouwd en werken in een vaudeville-achtig theater. Jenny wil graag hogerop in de theaterwereld en legt het aan met de oudere impressario Brignon, die echter niet vies is van vrouwelijk schoon. Dit wekt de jaloezie van Maurice en leidt op een gegeven moment tot een heftige woordenwisseling waarbij Maurice  Brignon met de dood bedreigt.

    Als Brignon enige tijd later werkelijk dood in zijn huis wordt gevonden, is Maurice uiteraard "the usual suspect". Als kijker weten we dat Jenny Maurice om de tuin heeft geleid met een smoes, toch naar Brignon is gegaan en deze in paniek met een fles op zijn hoofd heeft geslagen toen hij haar lastig viel. Dat weten we omdat Jenny dat heeft opgebiecht aan de fotografe Dora, die een oogje op haar heeft (afbeelding 1). Dora is daarop naar het huis van Brignon gegaan om de bontmantel op te halen die Jenny had laten liggen en de vingerafdrukken van de fles te poetsen.

    Als inspecteur Antoine op de zaak gezet wordt, komt hij er al snel achter dat zowel Maurice (motief) als Dora (haar gevonden op het lichaam van Brignon) verdacht zijn en geen sluitend alibi hebben. Zijn onderzoekingen brengen Jenny in steeds grotere gewetensnood. Als Maurice geen uitweg meer ziet en een (mislukte) zelfmoordpoging doet, slaat ze door. Op het eind blijkt ook zij de moord niet gepleegd te hebben. Een inbreker heeft de gewonde Brignon gevonden en het dodelijke schot gelost.

    ANALYSE

    De titel van de film is ontleend aan het adres van een bekend Parijs politiekantoor. In het Nederlandse zou je de titel van de film dus kunnen lezen als "Bureau Warmoesstraat".

    Het plot van de film rammelt enigszins. Het onverwachte einde is niet verrassend (zoals in "Les diaboliques" (1955)) maar meer erbij gesleept als een soort deus ex machina. Het gaat in de film dan ook helemaal niet om het verhaal maar veel meer om de personages en hun milieu. Dat het niet om het verhaal draait, blijkt wel uit het feit dat Clouzot niet de moeite heeft genomen om het boek van Stanislas Andre Steeman, waar de film op gebaseerd is, erbij te pakken. Hij deed het wel uit zijn hoofd. Het resultaat is dat de film op diverse punten aanzienlijk van het boek afwijkt. 

    Het milieu betreft aan de ene kant het vaudeville theater met zijn rokerige zaaltjes en de verhouding met de concullega-artiesten. Tijdens de dialogen in het theater zien we op de achtergrond vaak het podium met danseressen in  steeds uitzinniger kostuums. Aan de andere kant gaat het om het politiekantoor met de cynische agenten die alles al gezien en meegemaakt hebben en nergens meer van opkijken.

    Het meest interessant aan de film zijn echter de personages die stuk voor stuk sympathieker zijn dan het milieu waar ze uit voortkomen. Dat geldt niet alleen voor Maurice, die eigenlijk een goedzak is en wiens jaloezie goed te begrijpen is. Het geldt ook voor Jenny. Zij wil wel vooruit in de showbizz, maar wil haar saaie Maurice voor niemand ruilen. Zij houdt alleen zolang haar mond, omdat ze er vanuit gaat dat er toch geen bewijs tegen Maurice is. Hij heeft het toch niet gedaan? Last but not least geldt het voor inspecteur Antoine. Op zijn werk de cynische politieman, maar thuis de zorgzame (alleenstaande) vader van zijn halfbloed zoon die hij heeft overgehouden aan zijn tijd in het vreemdelingen-legioen (afbeelding 2). 

    Pikant voor een film uit 1947 is tenslotte de (niet beantwoorde) lesbische relatie tussen Dora en Jenny. Gedurende de film worden hints gegeven. Denk aan Dora die naar de plaats van het delict gaat om sporen uit te wissen. Aan het eind van de film zegt inspecteur Antoine tegen Dora: "We hebben veel gemeen, we doen het allebei niet zo goed bij de vrouwen". Pas dan komt de aap echt uit de mouw.

    DATUM: 14 november 2012

    EIGEN WAARDERING: 7

    Quai des Orfèvres (1947) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters