Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    Engeland en Ierland

    Bij Engelse cinema denk ik altijd in de eerste plaats aan horror. Nou is dat niet zo vreemd, want zeg "haunted house" en je ziet als het ware een Engels landhuis voor je. Bovendien heeft het befaamde "Hammer house of horror" zijn steentje aan dit beeld bijgedragen. In het onderstaande zal ik proberen aan te tonen dat Engese films veel meer zijn dan alleen maar horror.

    INDIVIDUELE REGISSEURS

    In het begin werd het beeld van de Engelse film vooral bepaald door individuele regisseurs, die niet tot een bepaalde stroming of school behoorden. Deze regisseurs betraden allen voor het einde van de Tweede Wereldoorlog het toneel, al strekte de carrière van veel van hen zich uit tot ruim na de Tweede Wereldoorlog. We hebben het dan over regisseurs als

    James Whale (1889 - 1957, specialiteit horror)
    Alexander Korda (1893 - 1956)
    Alfred Hitchcock (1899 - 1980, specialiteit suspense)
    Emeric Pressburger (1902 - 1988) en Michael Powell (1905 - 1990), specialiteit sprookjesachtig
    Carol Reed (1906 - 1976, specialiteit film noir)
    David Lean (1908 - 1991, specialiteit super spectacles nadat hij in het begin enkele meer kleinschalige films had gemaakt)

    DE EALING STUDIO'S

    In de eerste 10 jaar na de Tweede Wereldoorlog maakte de Ealing studio furore met voornamelijk comedy's. De meest prominente regisseurs van deze studio waren.

    Alexander Mackendrick (1912 - 1993, The ladykillers (1955))
    Robert Hamer (1911 - 1963), Kind Hearts and Coronets (1949))

    Alec Guiness was vaak steracteur bij deze studio.

    HAMMER HOUSE OF HORROR

    Deze studio is al even genoemd in het begin. Hammer had zijn meest productieve periode van 1955 tot 1965. Belangrijkste regisseur was Terence Fisher (1904 - 1980). In de Verenigde Staten werd de "Hammer stijl" met succes gekopieerd door Roger Coreman.

    SOCIAL REALISM

    Hoewel ze zich elk specialiseerden in een ander genre, zagen zowel Ealing als Hammer film vooral als vermaak. Begin jaren 60 verschijnen een aantal regisseurs op het toneel die met hun films commentaar willen leveren op maatschappelijke ontwikkelingen  en/of problemen. Wat filosofie betreft wijkt het Engelse "Social Realism" niet af van het "Neo Realisme" zoals dat in de jaren na de Tweede Wereldoorlog opkwam in Italië. Belangrijke films van deze sociaal realistische  school zijn "Look back in anger" (1959, Tony Richardson) en "Saturday night and sunday morning" (Karel Reisz, 1960). Ook Jack Clayton (1921 - 1995) kan tot deze stroming gerekend worden. Ik denk dan met name aan "Room at the top" (1959). Met "The innocents" (1961) weet deze regisseur echter ook een voortreffelijke horror film af te leveren.

    NEW SOCIAL REALISM

    Na een dip in de jaren 70 en 80 wordt het estafette-stokje van het "social realism" in de jaren 90 weer opgepakt door een nieuwe lichting regisseurs. Het harde sanneringsbeleid van de regering Thatcher schept ook wel een goede voedingsbodem om films te maken die zich afspelen aan de onderkant van de samenleving. Ook hier weer een overzicht van de belangrijkste namen.

    Neil Jordan (1950, The crying game (1992))
    Ken Loach (1937, Raining Stones (1993)) (Ken Loach was al eerder actief, bijvoorbeeld met "Kes" (1969))
    Mike Figgis (1948, Leaving Las Vegas (1995))
    Mike Leigh (1943, Secrets & Lies (1996))
    Stephen Frears (1941, Dirty pretty things (2002))

    TYPISCH ENGELS

    Op de pagina "Over deze website" heb ik beschreven dat het geboorteland van de regisseur in principe beslissend is voor de pagina waarop een film op deze website wordt besproken. Op deze pagina zullen een paar films besproken worden die zo typisch Engels zijn, dat wordt afgeweken van deze hoofdregel. Dat  "The houd of the baskervilles" op aan andere pagina dan de Englese zou worden besproken is toch ondenkbaaar. Daarvoor zijn Sherlock Holmes en Engeland te zeer aan elkaar verbonden. Uiteraard zal steeds melding worden gemaakt van het feit dat de regisseur niet uit Engeland of Ierland komt. 

    DATUM: 3 november 2012




    Filmposters