Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1963: Otto e mezzo / 8,5 (Federico Fellini)

    DE REGISSEUR

    Voor een inleiding op het werk van Fellini, zie het openingsartikel op de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    Guido Anselmi (Marcello Matroianni) is een regisseur met een writers blok. Hij heeft een gigantisch decor laten bouwen van een lanceerbasis voor een raket (afbeelding 1) ten behoeve van zijn volgende science fiction film, en opeens weet hij niet meer hoe het verder moet. Om tot rust te komen gaat hij naar een kuuroord, maar ook daar is hem geen rust gegund. De producer (die het decor niet voor niets heeft laten bouwen), acteurs en actrices (die een rol in zijn nieuwe film hopen te bemachtigen), zijn vrouw en zijn minares (afbeelding 3) weten hem ook daar te vinden.

    Op deze twee locaties (het decor voor zijn nieuwe film en het kuuroord) geeft Guido zich over aan dagdromerij waarbij het voor de kijker lang niet altijd duidelijk is wat werkelijkheid is, wat fantasie en wat door fantasie ingekleurde herinneringen. 

    COMMENTAAR

    Het feit dat Guido Anselmi een personificatie is van Fellini zelf ligt er duimendik bovenop. Ook Fellini stond na het succes van "La dolce vita" (1960) onder grote druk om dit succes te continueren. Dat hij dit oploste door een film te maken over een regisseur die onder grote druk staat en hierdoor in een "writers block" geraakt, getuigt niet alleen voor orginaliteit maar ook van het feit dat Fellini geen enkele last had van welk block dan ook.

    "Otto e mezzo" (de titel geeft aan dat dit de 8.5-ste film van Fellini was, tot die tijd had hij er 6 gemaakt plus 2 korte films en een co-produktie die voor 0.5 meetellen) is een film over het maken van film. Daarvan zijn er meer gemaakt. Denk aan "Sunset Boulevard" (1950) en "All about eve" (eveneens 1950). "Otto e mezzo" is echter een wezenlijk andere film. De genoemde Amerikaanse films over film gaan over de Hollywoord fabriek, en hoe die actrices als gebruiksvoorwerpen afschaft als hun jeugd voorbij is. "Otto e mezzo" gaat over art-cinema en de creativiteit (of juist het gebrek daaraan) van de regisseur.

    Ondanks dat dat niet het hoofdthema is, zie ik in Guido Anselmi ook wel wat terug van de onvolwassen "jonge kalven" uit "I Vitelloni" (1953). Guido is toch wel een beetje onvolwassen en narcistisch. Hij ziet zichzelf als het middelpunt van de wereld en eigenlijk zouden anderen zich aan hem moeten aanpassen. Denk aan de beroemde harem-fantasie, waarbij Guido met al de vrouwen uit zijn leven in één huis woont, maar geen orde kan houden in "zijn harem". Uit deze fantasie blijkt dat hij er niet alleen een vrouw en een minares op nahoudt, maar dat hij eigenlijk het liefst ook nog zou zien dat deze goed met elkaar zouden kunnen opschieten.

    Tot slot nog een paar opmerkingen over de opnamen van "Otto e mezza". Roger Ebert heeft eens opgemerkt dat het in Fellini films wel lijkt of de acteurs zich bewegen op de maat van de muziek. Bij een bezoek aan een de set (van overigens een andere Fellini film) kwam hij erachter hoe dat kwam. Tijdens de opnamen draaide inderdaad op de achtergrond de filmmuziek. De gesproken tekst werd niet tegelijk met de beeldopnamen opgenomen maar nagesynchroniseerd. Bij "Otto e mezzo" heeft Fellini in de final cut bovendien enkele screentests gebruikt. De acteurs en actrices wisten tijdens de opnamen dus in feite niet wanneer ze aan het acteren waren en wanneer het off stage was.

    DATUM: 15 december 2012

    EIGEN WAARDERING: 8

    8½ (1963) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters