Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    Yasujiro Ozu (1903 - 1963)

    Yasujiro Ozu vormt samen met Akira Kurosawa en Kenji Mizoguchi de grote drie van de Japanse regisseurs. Hij wordt als de meest authentiek Japanse van deze drie gezien. Zijn cinema is beschouwend van aard. In dit opzicht heeft zijn stijl overeenkomsten met die van Robert Bresson, Bela Tarr en Michael Haneke. Vooral zijn cameravoering is opvallend. Hij werkt bijna nooit met een bewegende camera. De camera is statisch en vaak begint de camera al te lopen voordat de acteurs ter plekke zijn en draait nog enige tijd door als de acteurs al weer weg zijn. Op die manier krijgt de film al snel iets beschouwends. Immers een bewegende camera geeft het idee dat men door de ogen van de hoofdpersoon kijkt en een stilstaande camera is het gezichtspunt van de buitenstaander. Het beschouwende van de films van Ozu wordt nog versterkt doordat de film vaak niet direct van de ene scene naar de volgende gaat. De twee scenes worden van elkaar gescheiden door beelden die niets met het verhaal te maken hebben, zoals een langsrijdende trein of wasgoed aan de lijn. Hierdoor krijgt de kijker even de tijd de voorgaande scene te laten "bezinken".

    Typisch aan de camerapositie van Ozu is verder dat deze vaak iets lager dan normaal (in het Westen) is. Men kijkt als het ware op tegen de personages. Deze camerapositie is wel in verband gebracht met de ooghoogte van iemand die zit op een Japans zitmatje en wordt daarom wel het "Tatami shot" genoemd.

    Inhoudelijk vertonen de verhalen van met name de latere Ozu films grote overeenkomsten. Het verhaal speelt zich af in een middenklasse gezin. Dit is het milieu dat in Westerse films juist vaak ondervertegenwoordigd is. In het Westen speelt een film zich juist vaak af aan de boven- of onderkant van de samenleving. Middenklasse-milieus bewaart met daar vooral voor sitcoms. Binnen dit milieu wordt vooral het generatieconflict tussen ouders en kinderen belicht. Op deze manier komen indirect ook de veranderingen in de Japanse maatschappij in de periode na de 2e Wereldoorlog aan de orde. 

    DATUM: 26 december 2012

    Filmposters