Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1955: The night of the hunter (Charles Laughton)

    DE REGISSEUR

    Charles Laughton (1899 - 1962) werd geboren in Engeland en zette omstreeks 1930 zijn carrière voort in de USA. Hij is vooral bekend als acteur in onder andere de films "De klokkenluider van Parijs" (William Dieterle, 1939) en "Witness for the prosecution" (Billy Wilder, 1957). "The night of the hunter" was de eerste film die hij regisseerde. Gezien het geringe succes was het tevens de laatste. Dat is jammer want door de jaren heen heeft de film aan status gewonnen en is nu een algemeen erkende klassieker.

    HET VERHAAL

    Ben Harper's gezin leeft in grote armoede. Ten einde raad heeft hij een bank overvallen, maar bij deze overval komen twee mensen om het leven. Vlak voor hij gearresteerd wordt, vertelt hij zijn jonge zoon de plek waar hij de buit heeft verstopt. Hij wordt veroordeeld tot de doodstraf en geëxecuteerd.

    Dat is echter niet het einde van het verhaal. In de gevangenis heeft hij samen in een cel gezeten met dominee Harry Powell (Robert Mitchum) en deze heeft wat opgevangen toen Ben in zijn slaap praatte. Na zijn vrijlating gaat Harry op zoek naar de buit. Hij papt aan met de weduwe van Ben Harper, Willa. Deze staat niet afwijzend tegen hertrouwen, dus binnen niet al te lange tijd zijn die twee getrouwd. Al tijdens de huwelijksnacht wordt duidelijk dat er niet veel romantiek voor haar in het vat zit. Als ze, mooi uitgedost, de slaapkamer betreedt ontspint zich de volgende dialoog.

    Rev. Harry Powell: I think it's time we made one thing perfectly clear, Willa. Marriage to me represents the blending of two spirits in the sight of Heaven. Get up, Willa.
    Willa Harper: Harry, what...?
    Rev. Harry Powell: Get up. Now go look at yourself yonder in that mirror. Do as I say. Look at yourself. What do you see, girl? You see the body of a woman, the temple of creation and motherhood. You see the flesh of Eve that man since Adam has profaned. That body was meant for begettin' children. It was not meant for the lust of men! Do you want more children, Willa?
    Willa Harper: I... no.
    Rev. Harry Powell: It's the business of this marriage to mind the two you have now. Not to beget more. Alright, you can get in bed now. Stop shivering.

    Zodra het Harry Powell duidelijk is dat Willa niets van de buit weet vermoordt hij haar en dumpt haar in het water, om zich op de twee kinderen te kunnen concentreren.

    Het moge inmiddels duidelijk zijn dat Harry Powell geen gewone dominee is maar een serie-moordenaar vermomd als dominee. De bekendste "preek" uit de film is die van "love" en "hate". Harry heeft op de knokkels van zijn ene hand "hate" laten tatoeëren, en op de knokkels van zijn andere hand "love". Door de vingers van zijn beide handen in elkaar te strengelen verbeeldt hij het gevecht tussen goed en kwaad.

    Er ontspint zich nu een achtervolging tussen de twee kinderen (John en Pearl), die met een roeiboot ontvlucht zijn over de rivier, en Harry. Op het eind van deze vlucht vinden de kinderen bescherming bij "oermoeder" Rachel Cooper, gespeeld door stomme film icoon Lilian Gish ("Intolerance" van D.W, Griffith uit 1916 en "The wind" van Victor Sjöström uit 1928). Harry Powell wordt gearresteerd, en o ja de buit? Die heeft de hele film in de pop van Pearl verstopt gezeten.

    COMMENTAAR

    "The night of the hunter" is een film die moeilijk te karakteriseren is. De film heeft zowel trekken van de film noir als van het Duits expressionisme. Let op het gebruik van licht en schaduw, maar ook op het gebruik van vreemde camerahoeken. De slaapkamer van Willa en Harry op zolder wordt vanuit zo'n vreemde hoek opgenomen dat je moet denken aan "Das cabinet des Dr Caligari" (Robert Wiene, 1920).

    Wat de film echter een geheel eigen en unieke stijl geeft, zijn de Disney elementen die er in zitten. De vlucht wordt verteld vanuit het gezichtspunt van de kinderen, net zoals in Disney films kinderen soms op de vlucht zijn voor het kwaad. De film krijgt hiermee de sfeer van een nachtmerrie over de "bogeyman". De wereld waarin deze nachtmerrie zich afspeelt, is duidelijk een (kinderlijke) droomwereld. Dit wordt geïllustreerd door de opgenomen clip.  Let op de vele dieren die (net als in een Disney film) een rol spelen.  Ook de rivier is niet de Ohio rivier in West-Virginia maar een mytische rivier.

    CAMERAWERK

    Het unieke karakter van de film kan misschien nog wel het beste worden geïllustreerd aan de hand van enkele stills. Daarmee wordt dan meteen eer betoond aan het voortreffelijke camerawerk van Stanley Cortez. Stanley was ook de cameraman bij "The magnificent ambersons" (Orson Welles, 1942), maar het camerawerk bij die film stond in de schaduw van dat van Greg Tolland bij "Citizen Kane" (Orson Welles, 1941). 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Linksboven: De vreemde hoeken in de slaapkamer van Harry en Willa die aan het Duits expressionisme doen denken.
    Rechtsboven: Het lichaam van Willa is in de rivier gedumpt, Haar golvende haar vormt een macabere eenheid met de waterplanten.
    Linksonder: De schaduw van de bogeyman.
    Rechtsonder: Lillian Gish als oermoeder op de veranda op wacht.

    DATUM: 20 maart 2013

    EIGEN WAARDERING: 8

    The Night of the Hunter (1955) on IMDb






    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters