Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1948: The naked city (Jules Dassin)

    DE REGISSEUR

    Voor een overzicht van het werk van Jules Dassin, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    "The naked city" draait om de moord op een fotomodel. Na veel verwikkelingen blijkt het als volgt in elkaar te zitten. Een rijke arts, die geregeld society avondjes organiseert, is verliefd op het fotomodel. Zij weet hem over te halen de namen en adressen van zijn gasten te geven. Op de bewuste avonden wordt er bij deze gasten ingebroken en worden juwelen gestolen. Dat doet het fotomodel niet zelf, daar huurt ze professionele inbrekers voor in. Op en gegeven moment krijgt ze ruzie met deze inbrekers over de verdeling van de buit en wordt ze vermoord.

    COMMENTAAR

    "The naked city" was de eerste film noir van een serie van drie waarin een concrete hoofdstad, in dit geval New York, centraal staat. In de andere twee staan resp. Londen en Parijs centraal. Dat New York centraal staat in deze film is meteen in de openingsscene duidelijk (zie de clip ). We zien het eiland Manhattan in beeld gebracht vanuit een vliegtuig en zoomen er langszaam op in. Voor een vergelijkbare openingsscene zie "Dead end" (William Wyler, 1937). De begeleidende tekst maakt ons er op attent dat de film op locatie geschoten is.

    Wat later in de openingsscene worden beelden van de moord afgewisseld met beelden van het nachtleven in New York op dat tijdstip. Ook zien we wat de latere hoofdrolspelers op dat moment aan het doen zijn. De oudere rechercheur is vroeg opgestaan en is ontbijt aan het maken, de jongere rechercheur wordt uit zijn slaap gehouden door een krijsend kind. Deze scene waarin beelden van een beslissende gebeurtenis worden afgewisseld met beelden van de andere hoofdpersonen (ook al doen die op dat moment niets wat met het verhaal te maken heeft) deed mij erg denken aan "I vitelloni" ( Fellini, 1953). Het verschil is dat daar een dergelijke scene aan het eind van de film zit, en hier aan het begin.

    De sfeer is in deze film is misschien wel belangrijker dan het verhaal. De sfeer van New York wordt uitstekend in beeld gebracht door cameraman William H. Daniels, een expert in zwart-wit fotografie (afbeelding 1). Hij was de favoriete cameraman van Greta Garbo en heeft met haar in de hoofdrol bijv. "Queen Christina" (Rouben Mamoulian, 1933) en "Ninotchka" (Ernst Lubtisch, 1939) geschoten. Eén van de mooiste plaatjes vindt ik persoonlijk  de scene waarin de rechercheurs de ouders van het vermoorde fotomodel interviewen, en heel voorzichtig laten doorschemeren dat hun dochter wellicht niet van onbesproken zeden was (afbeelding 2). Ook in deze scene zien we de skyline van New York majestueus op de achtergrond. Je zou bijna zeggen in prachtig avondrood, ware het niet dat de film in zwart-wit is. 

    Het verhaal van de film is minder belangrijk. Aan het eind van de film geeft de verteller dat min of meer zelf toe.

    Narrator: There are eight million stories in the naked city. This has been one of them.

    Een slotzin die als het ware vraagt om een vervolg (de andere verhalen) in de vorm van een televisieserie. En die is er dan ook gekomen, onder dezelfde naam. Echter ook politieserie's met een andere naam, bijv. "Hill street blues" zijn en blijven schatplichtig aan "The naked city".

    DATUM: 3 april 2013

    EIGEN WAARDERING: 8

    The Naked City (1948) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters