Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1973: Badlands (Terrence Malick)

    DE REGISSEUR

    De naam van Terrence Malick (1943) is wat mij betreft onlosmakelijk verbonden met de jaren '70. Na een inactiviteit van 20 jaar dook hij in de jaren '90 weer op, en maakte achtereenvolgens "The thin red line" (1998), "The new world" (2005) en "The tree of life" (2011). Deze films haalden echter niet het niveau van de jaren '70, "The tree of life" was zelfs niet om aan te zien. Zijn twee films uit de jaren '70 ("Badlands" 1973 en "Days of heaven" 1978) waren echter dermate overtuigend dat hij daarmee zijn plek onder de grote regisseurs heeft verdient. Vooral het camarawerk is overrompelend.

    HET VERHAAL

    Badlands is het verhaal van de 25-jarige Kit (Martin Sheen) die aanpapt met de 15 jarige Holly (Sissy Spacek). Holly leeft alleen met haar vader. Als er ruzie ontstaat over haar omgang met Kit, schiet deze de vader dood en vluchten de twee met de auto. Dit is het begin van een lange tocht door het landschap van de Badlands, op weg naar het Noorden. Onderweg maakt Kit nog een paar slachtoffers, en aan het einde van de film worden de twee gearresteerd.

    De film is gebasseerd op het waar gebeurde verhaal van Charles Starkweather en Caril Ann Fugate uit 1958. Hetzelfde verhaal inspireerde Bruce Springsteen in 1982 tot de song "Nebraska" van het gelijkname album.

    COMMENTAAR

    Het is lastig deze film te plaatsen. Hij wordt vaak vergeleken met "Bonnie and Clyde" (Arthur Penn, 1967), maar dat is mijns inziens onterecht. Zeker, ook daar gaat het om een road movie waar een man en een vrouw een spoor van geweld achter zich laten. Het verschil is dat het daar gaat om bankovervallen, zodat er nog een zekere "logica" achter het geweld zit. Een betere vergelijking in die categorie is misschien nog "In cold blood" (Richard Brooks, 1967). Daar gaat het weliswaar om twee mannen, maar het verhaal speelt zich tenminste gedeeltelijk ook af in de badlands van Amerika. Ook lijkt dit geweld veel zinlozer dan in "Bonnie en Clyde". Ook deze vergelijking gaat echter niet helemaal op. Het geweld is in die zin zinloos dat de moordenaars slechts een paar tientjes buit maken, maar dat is achteraf gezien. Van tevoren hadden ze een goed gevulde kluis in gedachten. Ook een film als "Elephant" (Gus van Sant, 2003), die gaat over twee high school studenten die hun revolver legen op hun klasgenoten, is niet vergelijkbaar. Het geweld is hier echt zinloos, maar het element van de road movie ontbreekt. Bovendien is de aanslag in dat geval goed voorbereid, terwijl Kit zijn moorden meer lijkt te improviseren. De film die in mijn ogen het meest vergelijkbaar is, is "Summer with Monica" (Bergman, 1953). Deze film heeft weliswaar niets met geweld te maken, maar des te meer met twee tieners (geestelijk valt Kit te beschouwen als een tiener, hoewel hij dat qua leeftijd niet meer is) die "volwassentje spelen", hoewel ze daar nog helemaal niet aan toe zijn.

    Afgezien van de adembenemende beelden van het landschap is het meest opvallende aan de film dat die geen enkele poging tot verklaring doet. Gelukkig geen pseudo-psychologische verklaringen, maar gewoon een weergave van het verhaal. Het commentaar bij het verhaal wordt in een voice-over verzorgd door Holly. Dit verhoogt het vervreemdende karakter van de film, aangezien zij het in het commentaar over allerlei ditjes en datjes tussen haar en Kit heeft en nauwelijks aandacht lijkt te besteden aan de moorden. Ze lijkt te leven in een fantasiewereld die we tegenwoordig met de term autisme zouden betitelen. Wat wel enige afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de film is dat Holly wordt neergezet als een meisje van 15, die zo naar aandacht hunkert dat ze mee gaat met elke jongen die haar die aandacht geeft. Dit terwijl de beelden een schoonheid laten zien met vlammend rood haar (in het dorre landschap) waarvan je je absoluut niet kan voorstellen dat die te klagen zou hebben over aandacht van de jongens. Opvallend genoeg zou Sissy Spacek drie jaar later ("Carrie", Brian de Palma, 1976) echt een lelijk eendje spelen. Martin Sheen wekt als Kit soms onze vertedering op (ondanks de moorden) door zijn wanhopige pogingen om "cool" te zijn en op James Dean te lijken. Overigens lijkt hij daar ook wel een beetje op. In een beroemd geworden filmcitaat, neemt hij dezelfde pose aan als Dean in "Giant" (George Stevens, 1956). Zie ter vergelijking de plaatjes bij deze recensie.

    DATUM: 24 april 2013

    EIGEN WAARDERING: 9

    Badlands (1973) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters