Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1939: The women (George Cukor)

    DE REGISSEUR

    Voor een introductie op het werk van George Cukor, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    "The women" volgt een groep van vrouwen, en dan met name Mary Haines (Norma Shearer), uit de middenklasse in New York. Hun dagen bestaan vooral uit het bezoeken van schoonheidssalons en kledingwinkels, waar ze elkaar tegenkomen en de laatste roddels uitwisselen. Stephen, de man van Mary, heeft het erg druk op zijn werk en moet elke avond overwerken. Dat is ten minste wat Mary denkt, in werkelijkheid heeft Stephen een relatie met Crystal Allen (Joan Crawford), een verkoopster uit een parfumeriewinkel. Zoals het hoort is dit reeds geruime tijd bekend in het roddelcircuit maar is Mary "the last one to know", totdat ze het hoort als ze naar een nieuwe manicure gaat die het haar verteld, onkundig als ze is van het feit dat haar klant de bedrogen vrouw in persoon is.

    Hoewel Mary nog steeds van Stephen houdt, besluit ze tot een scheiding. Zoiets kan ze, ook tegenover haar vriendinnenclub, toch niet op zich laten zitten. Om de scheiding er snel door te krijgen vertrekt ze naar Reno (Nevada) waar ze veel van haar New Yorkse vriendinnen weer tegen het lijf loopt. Heimelijk hoopt ze dat haar man haar zal missen en het hoofd zal buigen. Maar dat dat een misrekening is, beseft ze pas als ze hoort van zijn huwelijk met zijn nieuwe vriendin.

    De dochter van Stephen en Mary leeft bij haar moeder, maar bezoekt geregeld haar vader. Via haar hoort ze nog wel eens wat van het nieuwe huwelijk van haar man. Na een jaar of twee verneemt ze op die manier dat Stephen haar toch wel mist en dat Crystal inmiddels een nog rijkere man op het oog heeft. Ze besluit haar trots opzij te zetten ("No pride at all. That's a luxury a woman in love can't afford") en naar een feest te gaan om haar Stephen terug te winnen. Ze heeft succes.

    COMMENTAAR

    Met de titel van "The women" is niets teveel gezegd. Er spelen 135 actrices in mee, en gedurende de hele film is er geen man te zien. Des te meer wordt er echter over ze gepraat! De film is op het randje van een screwball comedy die "the battle of the sexes" als onderwerp lijkt te hebben. De vraag daarbij is, nu de mannen geen weerwoord kunnen geven, of we het halve verhaal krijgen of juist eindelijk het hele verhaal? Veelzeggend is wat dat betreft het (generatie)verschil tussen Mary en haar vriendinnen enerzijds en de moeder van Mary (Mrs Moorehead) anderzijds. Waar Mary en vooral haar vriendinnen van mening zijn dat je zo'n ontrouwe man niet over je kant kan laten gaan, meent Mrs Moorehead dat je maar het beste kunt doen of je neus bloed. Vreemdgaan is niet meer dan de manier waarop een man zijn mid-life crisis bestrijdt.

    Mrs. Moorehead: Steven is tired of himself.
    Mrs. Moorehead: Tired of feeling the same things in himself.
    Mrs. Moorehead: Time comes when a man's got to feel something new.
    Mrs. Moorehead: When he's got to feel young again just because he's growing old.
    Mrs. Moorehead: We women are so much more sensible.
    Mrs. Moorehead: When we tire of ourselves, we change the way we do our hair, or hire a new cook, or decorate the house.
    Mrs. Moorehead I suppose a man could do over his office, but he never thinks of anything so simple.
    Mrs. Moorehead: No, dear, a man has only one escape from his old self - to see a different self in the mirror of some woman's eyes.

    Ik zei in het voorgaande dat de film "the battle of the sexes" tot onderwerp lijkt te hebben. Dat "lijkt" suggereert al dat er nog een bovenliggende thematiek is. Het werkelijke onderwerp is namelijk de strijd tussen de vrouwen onderling (een strijd om de mannen, dat dan weer wel). In de openingtitles (zie clip) worden de hoofdrolspeelsters geïntroduceerd middels de vergelijking met een dier. Crystal Allen wordt vergeleken met een verscheurende cheetah, Mrs Moorehead wordt vergeleken met een wijze uil. Op het eerste gezicht flauw, een beetje sexistisch zelfs, totdat je de film gezien hebt. Hier is inderdaad sprake van een strijd op leven en dood! Op sommige momenten vliegen de vrouwen elkaar zelfs fysiek aan, maar in de meeste gevallen wordt de strijd op een meer subtiele manier gestreden. Zo sturen de "vriendinnen" van Mary haar min of meer bewust naar de manicure die aan al haar klanten het vreemdgaan van Stephen rondbazuint. Eens even kijken wat ze gaat doen als ze het weet. De confrontatie tussen Crystal en Mary die even later volgt op een modeshow is ook niet mis. Mary vindt de jurk die Crystal wil kopen maar ordinair, het antwoord van Crystal kunnen we lezen op de afbeelding bij deze recensie. De strijd tussen de vrouwen deed mij soms denken aan "Raise the red lantern" (Zhang Yimou, 1991). Ook daar vrouwen die voor hun status vooral aangewezen zijn op de maatschappelijke positie van hun man.

    Oude films zijn ook leuk om een beeld te krijgen van de betreffende tijd. Dat kan een beeld zijn van de mode uit die tijd (in dit geval gekke hoedjes) maar ook van de gebruiken. Wat mij in deze film opviel was dat de roddelende dames elkaar niet alleen tegenkwamen bij de modewinkel, de kapper en de schoonheidssalon, maar ook op een gymclub, die toch verdacht leek op een hedendaagse sportschool. Ik wist niet dat ze die in 1939 al hadden. Ook bijzonder is de Reno-episode. We denken vaak aan de VS als één homogeen land, maar in werkelijkheid (de naam Verenigde Staten zegt het ook al) is het natuurlijk een federale staat. De afzonderlijke staten hebben elk hun eigen wetgeving. Lange tijd was de wetgeving van Nevada relatief liberaal als het ging om echtscheidingen. Er ontstond in die tijd een soort echtscheidingstourisme naar deze staat. Tegenwoordig kan je ook in andere staten goed scheiden en behoort deze vorm van tourisme tot het verleden. New York - Reno / Nevada is natuurlijk een behoorlijke trip, en in deze film wordt die afgelegd per trein. Net als in "Leave her to heaven" (Stahl, 1945) valt de luxe van deze treinen op. Het lijkt de Oriënt expres wel. Daar steekt het huidige treinaanbod in de VS toch magertjes tegen af.

    DATUM: 28 juli 2013

    EIGEN WAARDERING: 7

    The Women (1939) on IMDb








    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters