Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2011: Shame (Steve McQueen)

    DE REGISSEUR

    Steve McQueen (1969) is een Engelse regisseur die zijn carrière begon met voornamelijk korte films. Zijn eerste lange film was "Hunger" (2008), over de Ierse hongerstaker Bobby Sands uit het begin van de jaren '80. Ook zijn volgende films toonden zijn maatschappelijke betrokkenheid. In "Shame" (2011) staat het thema verslaving centraal en in "12 years a slave" (2013) de slavernij. In al deze films werkte McQueen samen met de acteur Michael Fassbender.

    HET VERHAAL

    De eerste scenes van de film laten aan duidelijkheid niets te wensen over. We zien Brandon Sullivan (Michael Fassbender) ontwaken, en zijn eerste activiteit van de dag is een gang naar de badkamer om zichzelf te bevredigen. Uit de rest van de film blijkt dat dit geen toeval is. De hele dag is Brandon met seks bezig. Zijn Laptop staat vol met porno (wat tot moeilijkheden op zijn werk leidt als deze laptop geïnfecteerd blijkt te zijn) en in zijn appartement is een prostitué geen zeldzame bezoekster. Ook op straat kan hij zijn ogen niet van vrouwen afhouden, en door zijn eigen obsessie maakt hij daarbij regelmatig de verkeerde inschatting van andermans (of eigenlijk andervrouws) bedoelingen. Zo volgt hij een vrouw die in de metro alleen maar zijn blik had beantwoord en komt een versierpoging in een bar hem op een aframmeling van een jaloerse echtgenoot te staan.

    Brandon is dan ook niet blij als zijn zus Sissy Sullivan (Carey Mulligan) bij hem op de stoep staat. Niet zozeer vanwege het feit dat Sissy zelf emotionele problemen heeft (die er niet minder op worden als zij tijdens een avondje uit door de overspelige baas van Brandon versierd wordt) als wel vanwege het feit dat zij een lastige pottenkijkster is bij zijn surfgedrag en de ontvangst van dames. Pas als Sissy een mislukte zelfmoordpoging heeft gedaan komt Michael achter zijn ware gevoelens voor haar. 

    COMMENTAAR

    Brandon is in deze film een zeer afstandelijk personage. Liefde en seks zijn voor hem twee losgekoppelde begrippen. En dat niet alleen, je krijgt de indruk dat seks voor hem meer iets dwangmatigs is, dan dat hij er echt van geniet. De film geeft je dat gevoel door middel van close-ups van het gezicht van Brandon tijdens amoureuze scenes. Close-ups waarop dit gezicht iets verbetens heeft.

    Brandon voelt zich dan ook niet op zijn gemak zodra hij te maken krijgt met iemand voor wie intimiteit en een relatie wel bij elkaar horen. Dit blijkt al tijdens het uitje met een vrouwelijke collega. Het blijkt nog veel meer in de relatie tot zijn zus. Sissy Sullivan wordt in deze film neergezet als de totale tegenpool van Brandon. Waar hij geen enkel commitment in een relatie stopt, stopt zij er misschien wel teveel in. 

    Haar kwetsbaarheid wordt in de film vooral neergezet in de scene waarin zij een langzame en dromerige versie van "New York, New York" van Frank Sinatra zingt in de nachtclub waar zij werkt. Ze doet dat op de avond waarop Brandon en een aantal collega's ook in deze nachtclub zijn. De avond waarop de baas van Brandon haar versiert en waarop ze met z'n drieën naar het appartement van Brandon gaan. Brandon ziet de bui (en de teleurstelling voor zijn zus) al hangen en kan het niet meer aanzien. Hij trekt zijn jogging pak aan en gaat hardlopen, en echt niet alleen om zijn zus wat privacy te gunnen.

    Pas als zijn zus een zelfmoordpoging doet verliest Brandon zijn afstandelijkheid. Blijkbaar moet het kalf eerst (half) verdronken zijn. Als illustratie bij deze karakterontwikkeling in de film heb ik bij deze recensie twee foto's geplaats van resp. Brandon en Sissy als "loners" en één die aangeeft dat er ook nog iets van interactie tussen hen mogelijk blijkt.

    De film baarde bij zijn release veel opzien. De onderwerpkeuze is zeker gedurfd. Er zijn de nodige films over alcoholverslaving (denk aan "The lost weekend" (Wilder, 1945) of "Leaving Las Vegas" (Figgis, 1995)) of drugsverslaving ("The man with the golden arm" (Preminger, 1955)), maar nog weinig over sexverslaving. Is dat eigenlijk wel een verslaving? De film die er m.i. nog het dichtst bij in de buurt komt is "Eyes wide shut" (Kubrick, 1999), maar dat gaat niet zozeer over een sexverslaving als wel over een man die geschokt (en gekwetst) is over het feit dat niet alleen hij een andere vrouw aantrekkelijk kan vinden maar zijn vrouw ook een andere man.  Naast de gedurfde onderwerpkeuze is ook het spel van de twee hoofdrolspelers overtuigend. Ze zijn echt elkaars tegenpolen en de dialogen spetteren dan ook regelmatig.

    Er zijn ook enkele minpuntjes. We komen niets te weten over de oorzaak van Brandons obsessie. De nodige scenes spelen op zijn werk, dat zich afspeelt in een soort anonieme kantoortuin. Waarschijnlijk doet hij "iets" in de zakelijke dienstverlening, maar wat precies? Staat hij onder druk van deadlines, is zijn gedrag een luchtventiel voor zakelijke spanningen? We komen het niet te weten. Soms overdrijft de film ook beetje. Bijvoorbeeld in de scene waarin Brandon de toegang tot een nachtclub geweigerd wordt (met de woorden "not tonight", wat op zich al veelzeggend is).  Hierna zoekt hij zijn toevlucht tot de gay-bar aan de overkant. Het moet toch wel heel erg zijn met de sexverslaving als iemand er zijn sexuele geaardheid voor verloochent (in de rest van de film wordt althans nergens gesuggereerd dat Brandon bi-sexueel is).

    DATUM: 15 oktober 2013

    EIGEN WAARDERING: 7

    Shame (2011) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters