Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2007: Control (Anton Corbijn)

    DE REGISSEUR

    Anton Corbijn (1955) is het meest bekend als popfotograaf. In deze hoedanigheid heeft hij met heel veel artiesten samengewerkt, maar de meest intensieve banden ontstonden met "U2" en "Depeche mode". Vanaf 2007 is hij ook regisseur van speelfilms. In de speelfilm "Control", een biopic van Joy Division zanger Ian Curtis, bleef hij nog dicht bij de popmuziek. In zijn latere films ("The American" (2010) en "A most wanted man" (2014)) heeft hij het thriller genre verkend. Overigens bleef hij daarnaast gewoon muziekvideo's maken, zoals recentelijk (2014) voor de titelsingle "Reflektor" van Arcade fire.

    HET VERHAAL

    Het verhaal volgt Ian Curtis (Sam Riley) vanaf zijn jeugdige huwelijk met Debby Woodruff (Samantha Morton) in 1975 tot aan zijn zelfmoord in 1980. In de tussenliggende jaren maakt hij als leadzanger van "Joy Division" de oprichting en opkomst van deze band mee. Hoe bekender de band wordt, hoe hoger de verwachtingen van het publiek komen te liggen. Daarnaast heeft Ian (soms zelfs tijdens een optreden) steeds vaker last van epileptische aanvallen, waarvoor hij medicijnen dient te gebruiken die zijn stemming er ook niet vrolijker op maken . Wanneer hij dan ook nog eens bekneld komt te zitten tussen loyaliteit aan zijn vrouw en inmiddels geboren dochter aan de ene kant en liefde voor zijn vriendin Annik Honoré aan de andere kant, komt Ian hopeloos met zichzelf in de knoei. De depressie waartoe hij vervalt lijkt bijna logischerwijs tot zijn zelfmoord te leiden.

    COMMENTAAR

    "Control" kwam uit in een periode waarin ook veel andere "biopics" over popmusici uitkwamen. In de recensie van "Inside Llewyn Davis" (gebr. Coen, 2013) heb ik er al een paar genoemd: "Ray" (Hackford, 2004) over Ray Charles, "Walk the line" (Mangold, 2005) over Johnny Cash en niet te vergeten "I'm not there" (Haynes, 2007) over Bob Dylan. Daarbij, helemaal onlogisch is het natuurlijk niet dat Anton Corbijn, met zijn popfotografen-achtergrond, zijn eerste schreden als regisseur zet met een biopic over een popzanger. Tel daarbij op dat Joy Division voor hem jeugdsentiment is uit het begin van zijn carrière, en de keuze is zo logisch dat ze bijna onontkoombaar lijkt.

    Niet alleen voor Anton Corbijn, maar ook voor mij zou "Joy Division" jeugdsentiment moeten zijn. Onlangs had ik een discussie over wat wordt bedoeld als iemand het over "mijn tijd" heeft. Meestal bedoeld hij dan de periode tussen zijn 15e en 25e jaar. Zo bezien valt "Joy Division" zeker in "mijn tijd". Het is eind jaren '70 / begin jaren '80. Er heerst een grote economische recessie en de neutronenbom boezemt velen angst in. Kortom, de jaren van "No future", een sentiment die zijn (muzikale) vertaling vindt in de punkmuziek -scene. Deze scene manifesteert zich ook in Manchester en is door Michael Winterbottom geïllustreerd in zijn film "24 hour party people" (2002). Deze film gaat dus niet alleen over Joy Division, maar over de hele Manchester music-scene en bestrijkt ook een veel langere periode (1976 - 1992) dan de beperkte levensduur van deze band.

    Terug naar "Joy Division" en mijn tijd. Sprak de film mij daarom erg aan? Was het een feest der herkenning? Het antwoord op al deze vragen is "nee!". Eigenlijk heb ik nooit veel opgehad met de punk-scene en ik bekeek de film dan ook vooral uit nieuwsgierigheid. "Joy Division" is een band waar ik veel over, maar erg weinig van gehoord heb (veel verder dan "Love will tear us apart" was ik voor de film niet gekomen). Na deze film betwijfel ik ook zeer of het wel een echte punkband is. Het verschil tussen Ian Curtis met Joy Division en Johnny Rotten met zijn Sex pistols is voor mij als niet punkkenner toch wel erg groot (noot 1).

    Ik vond het derhalve geen goede film, en na de film vroeg ik mij af waarom. Was het echt alleen gebrek aan affiniteit met het onderwerp? Ik kon het niet geloven, maar wat was het dan nog meer?  De zwart-wit fotografie was prachtig, zoals je mag verwachten van een fotograaf in de rol van regisseur. Was dat het dan misschien, teveel nadruk op vorm/techniek en te weinig op inhoud/emotie? Ook deze verklaring werd verworpen. Sam Riley speelt als debutant een sterke rol. Met name de podiumoptredens van Ian Curtis doet hij prachtig (gecheckt aan de hand van enkele video clips op "you tube"  van echte Joy Division optredens), wat geen sinecure is want de optredens van Ian Curtis doen aan intensiteit weinig onder voor die van Jacques Brel.

    Op het laatst begon het mij te dagen. Het was niet zozeer gebrek aan affiniteit met "Joy Divsion" en de punkscene, als wel gebrek aan affiniteit met de persoonlijke problemen van Ian Curtis die de film de das omdeden. In mijn beleving zocht hij deze problemen vooral zelf op. Hij gaat in een popgroep, maar kan de druk niet aan als deze succes heeft. Hij neemt naast een vrouw ook een vriendin en voelt zich klem gezet tussen deze twee. Hij heeft last van epilepsie, maar klimt toch het podium van een nachtclub op (al werden tijdens optredens van Joy Division niet echt licht effecten gebruikt, het lijkt mij toch niet bevorderlijk).

    Door dit alles werd Ian Curtis voor mij geen moment de tragische figuur die waarschijnlijk nodig is om je in de film te trekken. Bij een biopic is de "afloop" (i.c. de zelfmoord van Ian) natuurlijk bekend. Toch zijn er films die je, ondanks het gebrek aan verrassing, met een brok in je keel achter laten als het einde eenmaal daar is. Dit keer bleef dat brok echter weg.

    Noot (1): Daarnaast wordt de muziek van Joy Division ook ontegenzeggelijk beïnvloed door David Bowie. Dit blijkt alleen al uit de oorspronkelijke naam "Warsaw", ontleend aan het Bowie-nummer "Warzawa" van de LP "Low". De naam "Joy Division" is ontleend aan de naam van een Duits bordeel uit WO II dat voorkomt in het boek "House of Dolls" (Yehiel De-Nur, 1955).

    DATUM: 20 maart 2014

    EIGEN WAARDERING: 6

    Control (2007) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters