Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2010: Winter's bone (Debra Granik)

    DE REGISSEUR

    Debra Granik (1963) begon haar carrière als documentaire-maakster. Pas in 1998 maakte zij haar eerste speelfilm ("Snake feed"). Dit debuut werd gevolgd door "Down to the bone" in 2004 en "Winter's bone" in 2010. Het valt op dat in al deze films drugsverslaving op de één of andere manier een rol speelt. Granik is een onafhankelijke regisseur. Haar films gooien in de regel hoge ogen op het Sundance filmfestival.

    HET VERHAAL

    "Winter's bone" is het verhaal van de 17-jarige Ree Dolly (Jennifer Lawrence). Zij heeft een geesteszieke moeder (vergaande vorm van apathie) en een criminele vader, van wie het gezin al lang niets gehoord heeft. Dit betekent in de praktijk dat Ree verantwoordelijk is voor de opvoeding van haar jongere broertje (12 jaar) en haar jongere zusje (6 jaar)

    Op een dag komt de sheriff langs met de mededeling dat haar vader voor het gerecht moet verschijnen en dat op zijn verschijning een borg is gezet, te weten de ouderlijke woning. Dit systeem van borgstelling voor het verschijnen voor het gerecht is typisch Amerikaans en het fijne snap ik er ook niet van. Eén ding is echter wel duidelijk, vanaf dat moment moet Ree haar vader vinden, dead or alive, als ze wil voorkomen dat het gezin op straat wordt gezet.

    Bij haar zoektocht stuit Ree op een muur van stilzwijgen binnen de locale gemeenschap, die evenals haar vader voor een groot deel de kost verdienen met de productie van synthetische drugs. Doorvragen wordt in deze kringen niet op prijs gesteld. Met een bewonderenswaardige vasthoudendheid houdt Ree vol, en op een gegeven moment komt de familie Milton (de leidende familie in de streek) haar te hulp. Met een zak over haar hoofd wordt ze naar een meertje gebracht waar haar vader in is gedumpt. In een scene die het horror genre nadert roeien ze naar het lijk. Ree houdt de arm van haar vader boven water en Merab Milton (Dale Dickey) zaagt de arm af. Op deze manier heeft Ree een bewijs van overlijden richting de borggever, zodat deze het huis niet kan opeisen.

    Aan het eind van de film spelen de drie kinderen op de banjo van hun overleden vader. Teardrop Dolly (de broer van de vader) komt nog even langs en zegt dat hij wel een idee heeft van de identiteit van de moordenaar.

    COMMENTAAR

    Evenals in "Beasts of the Southern wild" (Zeitlin, 2012) wordt in "Winter's bone" een gemeenschap geportretteerd die sterk lijkt op een vrijstaat. Het centrale gezag heeft er niet echt grip op. Deze vrijstaat, gelegen in de Ozark mountains in Missouri, is echter vele malen grimmiger dan de delta van New Orléans in "Beasts of the Southern wild".

    Voor ik hier nader op ingaan, eerste iets over de iconografie van de film. Deze is in vergaande mate ontleend aan de Western. Er is hier weliswaar geen sprake van een lonesome cowboy, maar eenzaam is de strijd die Ree Dolly voert zeker. Hierbij komt ze bovendien op voor traditionele waarden als het gezin. De natuur van de Ozrak mountains , tot slot, is weliswaar anders maar zeker niet minder imponerend dan Monument valley. Of laat ik het anders zeggen, de natuur past perfect bij het grimmige karakter van de film.

    Wat het eerst opvalt aan het verhaal is dat het Ree er in de allereerste plaats om te doen is haar vader te vinden. De vraag of hij dood is of nog leeft heeft nergens de overhand. Sterker nog, al snel gaat Ree er vanuit dat hij dood is. Een erg sterke binding met haar vader heeft ze dus niet. Je vraagt je tijdens de film wel eens af hoe goed ze hem eigenlijk kent. Dit verklaart ook dat het motief van wraak op de dader nergens prominent aanwezig is. Misschien nog het meest bij broer "Teardrop", die wel eens  iets laat vallen over wat hij van plan is met de dader.  Tegen het einde van de film suggereert hij dat hij de dader kent, maar wat hij met die kennis gaat dien blijft verder vaag.

    Wat de loop van het verhaal wel bepaalt is angst. Het is men name deze angst waardoor Ree overal tegen een muur van stilzwijgen aanloopt. Men is bang dat coöperatie de eigen illegale activiteiten teveel in het daglicht zal stellen. Eigenlijk is deze zwijgende gemeenschap de echte tegenstander van Ree, en niet zozeer de moordenaar van haar vader.

    Het zijn tegenstanders waar je, ondanks alles, nooit echt een hekel aan krijgt. Het harde leven in de Ozrak mountains in combinatie met illegale drank en drugs heeft hun gezichten getekend (afbeelding 3). Het zwijgen van deze mensen lijkt zijn oorzaak niet zozeer te vinden in onverschilligheid als wel in het streven vooral het eigen hoofd boven water te willen houden. Het leven heeft hen geleerd dat dat in deze kontrijen al moeilijk genoeg is. Komt iemand hen te na, dan klappen ze dicht (en soms klappen ze dan terug, zoals we in de film zien). Laat je ze echter met rust dan blijken ze verrassend genoeg best tot enig nabuurschap in staat. Zie bijvoorbeeld het levensmiddelenpakket dat de Dolly's van hun buren krijgen (afbeelding 2). Of denk aan hun paard, dat toestemming krijgt om op de weide van de buren te grazen als de Dolly's even geen geld voor voer hebben.

    Keer ik terug naar de vergelijking met "Beasts of the Southern wild" dan gaat mijn voorkeur toch uit naar "Winter's bone". Qua verhaal gebeurd er niet veel in deze film, maar de karakters worden krachtig en geloofwaardig neergezet. De confrontatie tussen het doorzettingsvermogen van Ree en de muur van stilzwijgen van de gesloten, angstige maar toch niet door en door slechte gemeenschap houdt de film van het begin tot het einde spannend. Met name is een pluim voor Jennifer Lawrence als Ree Dolly is op zijn plaats. Bij de casting dacht men aanvankelijk dat ze "te mooi" voor de rol zou zijn. In de film blijkt hier niets van, en dat bedoel ik dan als een compliment!

    DATUM: 10 maart 2014

    EIGEN WAARDERING: 7

    Winter's Bone (2010) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters