Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2012: Moonrise Kingdom (Wes Anderson)

    DE REGISSEUR

    Wes Anderson (1969) heeft zich sinds "Rushmore" (1998) een vaste plek in de Amerikaanse onafhankelijke cinema verworven. Hij werkt met een vaste club van acteurs, waaronder Bill Murray (die we o.a. kennen van "Groundhog day" (Ramis, 1993)). Zijn bekendste films zijn "The royal Tenenbaums" (2001), "Fantastic Mr Fox" (2009, animatie) en "Moonrise Kingdom". De woorden sprookjesachtig, absurd en melancholie kenmerken veel van zijn films, waarbij de onderlinge verhouding tussen deze elementen varieert.

    HET VERHAAL

    Sam Shakusky (Jared Gilman) is een wees die de zomer doorbrengt in een scouting-kamp op het (imaginaire) eiland "New Penzance". Suzy Bishop (Kara Hayword) is een dromerig meisje met drie vervelende broertjes die op hetzelfde eiland woont. Beide hoofdpersonen zijn 12 jaar oud. Ze leren elkaar kennen op een musical-uitvoering in de plaatselijke kerk, waarin Suzy een rol heeft als raaf. Na deze kennismaking houden ze contact via briefwisseling, waarbij ze steeds meer op elkaar gesteld raken. Zelfs zo erg dat ze besluiten gezamenlijk weg te lopen en in de wildernis van het eiland te gaan kamperen.

    De padvinders van het kamp worden onder leiding van de plaatselijke politieman (Duffy Sharp gespeeld door Bruce Willis) ingezet bij het speurwerk. Dat doen ze graag want ze hebben het niet zo op de excentrieke Sam. Als de twee opgespoord zijn geven de adoptieouders van Sam aan dat ze zijn streken zat zijn en hij wat hun betreft na het zomerkamp niet meer terug hoeft te komen. Een strenge juffrouw van de kinderbescherming maakt nu haar opwachting en heeft het over een weeshuis en zelfs de mogelijkheid van electroshock therapie komt ter sprake. Dat was nu ook weer niet de bedoeling en de kampgenoten van Sam helpen het verliefde tweetal met een nieuwe ontsnapping naar een ander zomerkamp op een nabij liggend eiland. Daar vindt zelfs iets van een provisorische trouwerij plaats (nadat alle aanwezige eerst de kauwgom uit hun mond hebben moeten doen).

    Paniek op New Penzance, want nu is een heel zomerkamp zoek. Na het nodige speurwerk wordt de groep achterhaald en op de avond van een groot onweer vindt de ontknoping plaats. De vrijgezelle politieman van New Penzance besluit Sam te adopteren. In de slotscene van de film zien we Sam en Suzy tezamen in het huis van laatstgenoemde. Als Suzy aan tafel wordt geroepen neemt Sam afscheid ("See you tomorrow") en ontsnapt door het raam. Duffy Sharp staat al met de politieauto te wachten.

    COMMENTAAR

    Deze recensie is geschreven in een periode (april 2014) dat "The grand Budapest hotel" (Wes Anderson, 2014) net in de bioscopen draait. De trailer nodigde mij niet uit om de film in zijn geheel te zien, maar was wel de aanleiding om eens een andere film van Wes Anderson op het programma te zetten. Per slot van rekening maakt deze regisseur al meer dan 10 jaar prominent onderdeel uit van het alternatieve circuit in Amerika, en ik had nog nooit een film van hem gezien.

    "Moonrise kingdom" gaat over twee jongeren die weglopen om, plat gezegd, vadertje en moedertje te spelen. Dit thema doet natuurlijk sterk denken aan "Badlands" (Malick, 1973). Hoe voor de hand liggend deze vergelijking ook is, hij is om meerdere redenen onterecht. Zo zijn de hoofdpersonen in "Badlands" in de eerste plaats ouder (15 en 25 tegenover allebei 12 in "Moonrise Kingdom"). Verder laten Sam en Suzy niet het spoor van geweld achter waar Kit en Holly in "Badlands" het patent op lijken te hebben. Ten slotte bevat "Badlands" een introductie waarin we met de hoofdpersonen kennismaken en al enigszins hun ontheemde karakter leren kennen. Deze introductie ontbreekt geheel in "Moonrise kingdom". Praktisch vanaf het begin zijn Sam en Suzy "on the run". Pas halverwege de film komen we te weten dat Sam een wees is. Achteraf gezien preludeert de openingsscene op de eenzaamheid van Suzy, maar om dat door te hebben moet je volgens mij enige ervaring hebben met het oplossen van cryptogrammen.

    Tijdens de openingsscene maken we een tour door het huis van Suzy. Ondertussen speelt er een plaat die uitlegt hoe de individuele instrumenten van een orkest samen optellen tot een symfonie. Uit de begeleidende beelden kan tegelijkertijd worden opgemaakt  dat de individuele Bishops niet optellen tot een echt gezin. Moeder (Francis McDormand) en vader (Bill Murray) zien we altijd apart en ook Suzy en haar drie broertjes leven, zoal niet in gescheiden werelden, dan toch zeker in gescheiden kamers. Tijdens het intro zien we Suzy een paar keer met haar verrekijker speuren naar de postbode. Als deze eenmaal is geweest, gaat ze meteen de brief van Sam ophalen om deze zorgvuldig te bewaren in een schoenendoos. Bovenstaande interpretatie van de openingsscene (die als een clip is toegevoegd) kwam bij mij pas boven tijdens het schrijven van deze recensie, maar ik heb dan ook geen ervaring met het oplossen van cryptogrammen.

    Eigenlijk is "Moonrise kingdom" zo'n typische Wes Anderson film, dat we helemaal geen poging moeten doen om hem ergens mee te vergelijken. Nostalgie voert in deze film duidelijk de boventoon. De nostalgie van de jaren '60, van het zomerkamp en de eerste kalverliefde. Deze nostalgische sfeer wordt benadrukt door een warm kleurgebruik (groen en bruin overheersen) met een vleugje eilandgevoel er bij (zie afbeelding 1). Als er al een vergelijking bij mij bovenkwam dan was dat niet zozeer een vergelijking met aan andere film, maar meer een vergelijking met een boek. Namelijk "Kroniek van de familie Wapshot" van John Cheever. De associatie wordt hier niet zozeer opgeroepen door het verhaal (dat heel anders is) maar meer door dezelfde nostalgische sfeer en het feit dat beiden zich afspelen in het Noordoosten van de Verenigde Staten.

    Overigens gaat de film niet alleen over kinderen die graag voor volwassenen spelen (zie afbeelding 2), maar ook over volwassenen die nog graag kind zijn. Wat te denken van Scout-hoofdman Randy Ward (Edward Norton, afbeelding 3), die desgevraagd toegeeft dat Scout-hoofdman eigenlijk zijn beroep is en dat hij de werkelijke kostwinning er als een noodzakelijk kwaad maar zo'n beetje bij doet. Met deze Scout-hoofdman, maar ook met de ijzeren dame van de jeugdbescherming (Tilda Swinton), wordt ook "Moonrise kingdom" weer bevolkt door enkele absurde personages. Toch ligt de balans bij "Moonrise kingdom" heel duidelijk bij de nostalgie. Misschien dat deze film me daarom meer aanspreekt dan "The grand Budapest hotel" (voor zover je dat natuurlijk aan de hand van een trailer kunt beoordelen).

    DATUM: 29 april 2014

    EIGEN WAARDERING: 8

    Moonrise Kingdom (2012) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters