Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1930: Menschen am Sonntag (diversen)

    DE REGISSEURS

    Voor een overzicht van het werk van Robert Siodmak, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    Voor een overzicht van het werk van Fred Zinnemann, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    Curt Siodmak (1902 - 2000) was de jongere broer van Robert. Hij zou in de rest van zijn carrière vooral actief zijn als scenarioschrijver van voornamelijk horror en sciencefiction films.

    Edgar Ulmer (1904 - 1972) leerde het vak kennen bij F.W. Murnau. Hij zou later vooral B-films (beperkt budget) maken, waarvan de bekendste zijn "Black cat" (1934, horror) en "Detour" (1945, film noir).

    HET VERHAAL

    "Menschen am Sonntag" vertelt het verhaal van twee jongens en twee meisjes die samen de zondag doorbrengen bij de "Nikolassee", even buiten Berlijn. Er wordt wat geflirt en voor ze het weten is hun vrije dag voorbij. Bij het afscheid nemen vraagt één van de meisjes aan één van de jongens of ze elkaar volgende week zondag weer zien. Ze maken een afspraak, maar in de tram op weg naar huis herinnert zijn vriend hem eraan dat ze kaartjes hebben voor het voetbal. Het blijft onduidelijk hoe de jongen in  kwestie om zal gaan met deze dubbele afspraak in zijn agenda.

    COMMENTAAR

    Samen met "Berlin, die Sinfonie der Grosstadt" (Ruttmann, 1927) vormt "Menschen am Sonntag" de moeder van alle films waarin de stad een grote rol speelt. Hierbij heeft "Menschen am Sonntag" (in tegenstelling tot "Die Sinfonie der Grosstadt") nog iets van een verhaal. Het vormt daarmee de schakel naar een film als "The naked city" (Jules Dassin, 1948), waarin het verhaal wat serieuzere vormen aanneemt. Opvallend is dat beide films op het eind, in de onderstaand weergegeven citaten,  benadrukken dat het vertelde verhaal er één van de velen is en ook vervangen had kunnen worden door een ander verhaal.

    - Er zijn 8 miljoen verhalen in "the naked city", dit was er één van. ("The naked city")
    - 4 miljoen mensen wachten op de volgende zondag ("Menschen am Sonntag")  

    Hoewel het verhaal van 4 flirtende jongelui niet veel voorstelt, is het wel verrassend tijdloos. Het had kunnen gaan over twintigers van nu die elkaar op een festival ontmoeten. Overigens heeft alleen al de aanwezigheid van een verhaallijn grotere consequenties voor de gebruikte beeldtaal dan men in eerste instantie geneigd is te geloven. Het feit dat er een verhaal is, betekent dat er ook personages zijn. Om identificatie met deze personages te bewerkstelligen zijn er ook close ups, en voilà we hebben een hele andere film dan "die Sinfonie der Grosstadt", die het vooral van overzichtsbeelden moet hebben.

    Een prachtige illustratie hiervan krijgen we in het begin van de film. Een jongen ziet een meisje doelloos rondhangen op Bahnhoff Zoo. Hij vermoedt dat ze tevergeefs op een afspraak wacht. Hij cirkelt wat om haar heen (overzichtsbeeld, afbeelding 2) en besluit een kans te wagen. Met succes, even later zitten ze samen aan de koffie (close up, afbeelding 3).

    Overigens beperken de close ups zich niet tot de personages uit de verhaallijn. In een beroemde scene rondom een portretfotograaf komen ook de mederecreanten uitgebreid in beeld. Aangezien het verhaal zich afspeelt in het weekend richt "Menschen am Sonntag" zich veel meer op de bewoners en wat minder op de (zakelijke) bedrijvigheid van de stad.

    Zoals ook reeds opgemerkt in de recensie van "Berlin, die Sinfonie der Grosstadt" gaat het in beide films niet alleen om een portret van het leven van alledag in een willekeurige grote stad, maar om Berlijn in een cruciale fase van de geschiedenis. De meest pregnante illustratie van dit feit krijgt men als men een blik werpt op de lijst van regisseurs die samenwerkten om "Menschen am Sonntag" te realiseren (en tel daar scenarioschrijver Billy Wilder dan maar bij op). Allemaal zouden ze na de opkomst van het Nazisme hun (imposante) carrière in het buitenland voortzetten.

    DATUM: 17 oktober 2015

    EIGEN WAARDERING: 8

    Menschen am Sonntag (1930) on IMDb


    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters