Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1955: Kiss me deadly (Robert Aldrich)

    DE REGISSEUR

    De carrière van Robert Aldrich (1918 - 1983) omvat films in diverse genres. Zo maakte hij Westerns ("Vera Cruz" (1954)) , oorlogsfilms  ("Attack" (1956) en "The dirty dozen" (1967)) en Film noir ("Kiss me deadly" (1955)). Het meest bekend werd hij wellicht door de horrorfilms waarmee hij de carrière van Bette Davis een nieuwe impuls wist te geven ("What ever happened to Baby Jane" (1962) en "Hush ... hush, sweet Charlotte" (1964)). In welk genre hij ook actief was, zijn films hadden altijd een pessimistische ondertoon waarin werd uitgegaan van het slechte in de mens.

    HET VERHAAL

    Midden in de nacht dwingt een vrouw (Cloris Leachman) private eye Mike Hammer (Ralph Meeker) te stoppen door zich zowat voor zijn  auto te gooien. Met frisse tegenzin biedt hij haar een lift aan. Niet veel verder heeft de politie de weg afgezet op zoek naar de vrouw. Door net te doen of ze getrouwd zijn weten de twee dit politiecordon te passeren. Minder geluk hebben ze als even later een bende criminelen hen te pakken krijgt. De vrouw overlijdt en Mike Hammer weet deze ontmoeting ternauwernood te overleven.

    Het is Mike inmiddels duidelijk dat hij op een vies zaakje gestuit is. In de rest van de film tracht hij het mysterie te onthullen, daarbij constant afgeleid door vrouwelijk schoon om hem heen.

    COMMENTAAR

    Na een sterke openingsscene (zie clip) volgt een onbegrijpelijk verhaal. Dit komt omdat de kijker het gebeuren volgt door de ogen van Mike Hammer, en deze steeds net even achter de feiten aanloopt. Mijn inschatting is dat de belangrijkste oorzaak hiervoor is dat deze macho zijn ogen niet van de vrouwen af kan houden. Ik ben het wat dat betreft dan ook niet eens met de titel van de film. Deze verwijst naar een quote uit de film waarin een vrouw beweert dat de kussen van Mike niet gemeend zijn, en dat hij zijn charmes uitsluitend inzet om belangrijke informatie uit vrouwen te krijgen. Naar mijn mening is het precies andersom: Mike gebruik zijn charmes niet ten bate van zijn werk, vrouwen gebruiken juist hun eigen charmes om Mike van zijn werk te houden. De Franse titel ("En quatrième Vitesse", zie poster) dekt de lading beter, want snelheid heeft deze film wel!

    Terug naar het onbegrijpelijke verhaal. Voor een Film noir hoeft dat geen onoverkomelijk gebrek te zijn. Ik denk dan in de eerste plaats aan "The Maltese Falcon" (1941, John Huston). Het gaat in Film noir immers vaak meer om de sfeer en de personages dan om het verhaal. Zeker wat dat laatste betreft heeft "Kiss me deadly" het nodige te bieden. Mike Hammer is een wat groezelige echtscheidings-speurneus, die door toeval in een zaak terecht komt die een paar maatjes te groot voor hem is. Zelfoverschatting en koppigheid verhinderen hem om de zaak over te dragen aan de politie, waarna hij vervolgens door diezelfde politie en het criminele milieu in de sandwich wordt genomen.

    Wat ik uiteindelijk het grote minpunt aan de film vond, was niet de onbegrijpelijkheid van het verhaal, maar zijn moralisme. Het blijkt uiteindelijk allemaal te draaien om een koffertje met hoog radioactief materiaal, dat ontvreemd is aan het Amerikaanse atoomprogramma. Door hebzucht en nieuwsgierigheid komt de wereld uiteindelijk op de rand van de afgrond terecht (noot 1). Moraal van het verhaal lijkt te zijn dat de technologische vooruitgang de mens boven het hoofd is gegroeid en dat de mens als soort niet volwassen genoeg is om met zijn eigen technische vindingen om te gaan. Diezelfde boodschap werd een jaar later, wat mij betreft op een overtuigender manier, gebracht door "Forbidden planet" (1956, Fred Wilcox). Misschien laat het SF genre zich gewoon makkelijker combineren met "grote thema's" als de Koude oorlog en de angst voor een nucleaire holocaust. Film noir is toch in de eerste plaats een genre dat de "onderbuik" van de samenleving in kaart brengt, cynisch maar alledaags.

    Noot 1: De film kent twee verschillende slotscenes. In één daarvan komen Mike en zijn secretaresse / minnares tijdens het apocalytische einde om. In de andere slotscene weten ze te ontsnappen richting het strand en de zee. Voor de interpretatie van de film maakt het volgens mij weinig verschil.

    DATUM: 22 januari 2016

    EIGEN WAARDERING: 5

    Kiss Me Deadly (1955) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters