Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1945: Mildred Pierce (Michael Curtiz)

    DE REGISSEUR

    Voor een overzicht van het oeuvre van Michael Curtiz, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    De film begint met de moord op de 2e man van Mildred Pierce (Joan Crawford). Vervolgens wordt in de rest van de film in één grote flash back (aanleiding voor deze flashback is het politieverhoor, zie afbeelding 1) het verhaal verteld dat uiteindelijk in deze moord zal uitmonden.

    Dit verhaal begint met de scheiding van Mildred van haar eerste man, die werkeloos is geworden. Zijn werkeloosheid leidde tot spanning in het huwelijk, mede omdat Mildred het niet over haar hart kan verkrijgen om haar kinderen ook maar iets te ontzeggen. Dit blijft zo na de scheiding, en om de kosten van de opvoeding te betalen neemt Mildred een baantje aan als serveerster in een restaurant. 

    Mildred is zeer ambitieus en begint op een gegeven moment haar eigen zaak. Deze loopt zo goed dat hij al snel uitgroeit tot een keten. In de loop van het zakendoen ontmoet ze ook haar 2e man. 

    Hoe groot het financiële succes ook is, het houdt geen gelijke tred met het steeds verder oplopende uitgavepatroon van verwende dochter Veda (Ann Blyth). Ook haar 2e man heeft trouwens een gat in zijn hand. Als Milderd er bovendien achterkomt dat haar 2e man haar bedriegt met haar dochter (of omgekeerd) naderen we de climax van de film.

    COMMENTAAR

    "Mildred Pierce" is een combinatie van film noir en romance, een vrij uitzonderlijke combinatie. De film is gebaseerd op een boek van James Cain. Dit is een typsche noir schrijver (alhoewel "Mildred Pierce" één van zijn minder "hard boiled" boeken was), en dus moesten er diverse scenarioschrijvers aan te pas komen om de harde randjes er van af te vijlen. Nadat diverse schrijvers (waaronder William Faulkner) er hun tanden op stuk gebeten hadden, lukte het Ranald MacDougall uiteindelijk om met een scenario te komen dat de goedkeuring van de studiobazen kon wegdragen.

    Geheel in film noir stijl heeft "Mildred Pierce" een femme fatale. Ongebruikelijk voor het genre is wel dat niet een man maar een vrouw het slachtoffer wordt van deze femme fatale. De femme fatale is namelijk dochter Veda (Ann Blyth) en haar slachtoffer is moeder Mildred (Joan Crawford) (zie afbeelding 2). 

    In 1945 was Joan Crawford een beetje te oud om de femme fatale te spelen. Ze begint de 40 al te naderen (destijds voor Hollywood een kritische grens). Na het aflopen van haar contract in 1943 zal ze al een paar jaar zonder werk, en zal ongetwijfeld in haar nopjes zijn geweest met de titelrol. Terecht, want het zou de doorstart van haar carrière worden.

    Ann Blyth is zeer overtuigend als de verwende dochter c.q jonge vrouw. In sommige scenes is zij zelfs eng. Niet paranormaal eng zoals de kinderen dat zijn in "Village of the damned" (1960, Wolf Rilla) of "The innocents" (1961, Jack Clayton), maar eng in haar onverzadigbare egoïsme zoals die onder andere blijkt uit clip 1.  Veda heeft een gesprek opgevangen tussen haar moeder en een rijke man en begint onmiddellijk op een huwelijk aan te dringen (meestal is het omgekeerd en maken de ouders zich zorgen om de bankrekening van de verloofde van hun dochter). Pas als ze merkt dat ze te ver is gegaan krabbelt ze terug. 

    Veda: I don't like this house.
    Mildred: Neither do I. But that's no reason to marry a man I'm not in love with.
    Veda: Why not?
    Mildred: Veda, does a new house mean so much to you that you would trade me for it?
    Veda: I didn't mean it, Mother.

    Let ook op de verspreking rond 1:08 minuut: "There are so many things that I [correctie] that we should have". 

    Er is wel een parallel te trekken tussen Veda en Sarah Jane uit "Imitation of life" (1959, Douglas Sirk). al verzet laatstgenoemde zich (op een overigens niet al te sympathieke  manier) tegen  achterstelling terwijl eerstgenoemde gewoon vindt dat ze in alles recht heeft op een voorkeursbehandeling.

    Door het trekken van een vergelijking met een Douglas Sirk film zijn we wel heel erg aan de "Romance" kant van "Mildred Pierce" terecht gekomen. Dat de film noir kant (donkere beelden, veel werken met schaduwen) zeker niet vergeten mag worden blijkt uit de de volgende clip, waarin Mildred het bedrog van haar dochter en 2e man ontdekt. Hulde voor cameraman Ernest Haller, die een meester was in zwart wit fotografie. Dit wordt soms vergeten door de Oscar de hij won voor de kleurenfilm "Gone with te wind" (1939, Victor Fleming).

    "Mildred Pierce" is een film uit 1945. De Tweede Wereldoorlog liep op zijn eind en binnenkort zouden veel mannelijke soldaten thuiskomen en weer de "normale" arbeidsmarkt op gaan. Het beleid was er op gericht om vrouwen uit de fabrieken te lokken en weer hun plaats achter het aanrecht te laten innemen. Merk tenslotte op hoe "Mildred Pierce" subtiel past in dit beeld. Mildred is ambitieus en succesvol, maar uiteindelijk komt er niets dan ellende van. Het eind van de film suggereert een verzoening met haar 1e man, waarna de rolpatronen weer "normaal" zullen zijn.

    DATUM: 2 februari 2018

    EIGEN WAARDERING: 8

    Mildred Pierce (1945) on IMDb





    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters