Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2014: Gone girl (David Fincher)

    DE REGISSEUR

    David Fincher is zeer succesvol in het thrillergenre. In de jaren '90 legde hij een solide basis voor zijn succes met films als: "Se7en" (1995), "The game" (1997) en "Fight club" (1999), Na de eeuwwisseling borduurde hij hierop voort met onder andere "Zodiac" (2007) en "Gone Girl" (2014).

    HET VERHAAL

    Nick Dunne (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) hebben elkaar ontmoet op een hip feestje in New York. Nadat ze tijdens de financiële crisis hun baan verloren hebben en het bovendien slecht gaat met de gezondheid van de moeder van Nick, besluiten ze te verhuizen naar de geboorteplaats van Nick in Missouri. 

    Als Nick op hun 5e trouwdag thuis komt zijn er sporen van geweld en is Amy verdwenen. Er wordt een grootschalig opsporingsonderzoek gestart. De zaak krijgt landelijke bekendheid. Na een tijdje keert de publieke opinie zich tegen Nick. Heeft hij misschien zijn vrouw vermoord?

    COMMENTAAR

    Het eerste wat mij opviel aan "Gone girl" was het biertje dat Amy dronk tijdens het hippe feestje waarop ze Nick leerde kennen (afbeelding 1). Een Belgische trappist (Leffe) is toch niet iets wat je verwacht op een New Yorks feestje. Ik vraag me dan altijd af of dit bier nu ook al in New York is ingeburgerd of dat de brouwerij dat juist probeert te bereiken door middel van onder andere deze film?

    Maar nu door naar het thema van de film, of eigenlijk (zoals ik het zie) de twee thema's. De film gaat in de eerste plaats over het verval van een huwelijk. Dat begint al als Nick na Amy's verdwijnen voor het eerst door de politie gehoord wordt. Wat waren Amy's belangrijkste vriendinnen? Had zij ook vijanden? Tot verrassing van de politie (en waarschijnlijk ook van hemzelf) weet hij eigenlijk heel weining van Amy.

    Het eerste deel van de film gaat voornamelijk over Nick, het tweede deel over Amy. Ik zeg nadrukkelijk over, want ook Amy geeft in het eerste deel (door middel van  door een voice over voorgelezen dagboekfragmenten) haar mening over Nick. Aangezien het 2e deel van de film niet anders is krijgen we dus uiteindelijk 4 visies op het huwelijk: Nick over zichzelf, Amy over Nick, Amy over zichzelf en Nick over Amy. Al deze visies wijzen echter in de richting van één conclusie, dit huwelijk heeft zijn langste tijd gehad.

    Tot zover heeft de film een opvallende overeenkomst met "Loveless"  (2017, Andrey Zvyagintsev): een huwelijk op zijn laatste benen en een zoektocht naar een vermist persoon. In dit geval is het echter niet een kind dat vermist wordt (overigens was de vraag wel / geen kinderen wel één van de strijdpunten uit de laatste jaren) maar de vrouw uit het huwelijk. Anders dan in "loveless" gaat het in "Gone girl" echter niet alleen om wat de echtlieden zelf van hun huwelijk vinden. De omgeving bemoeit zich er nadrukkelijk mee en veroordeelt op grond van niet meer dan geruchten en vermoedens Nick, die de schijn tegen heeft. Door massacommunicatie en social media blijft de publieke verontwaardiging niet beperkt tot de locale gemeenschap maar verspreidt zich landelijk, een soort "Jagten" (2012, Thomas Vinterberg) meets "The Trumen show" (1998, Peter Weir).

    In tegenstelling tot de Truman show, waarin het object van alle publiciteit volstrekt onwetend is van het mediacircus om hem heen, zijn Nick en Amy zich ten er ten volle bewust van. Zij voeren als het ware een PR oorlog tegen elkaar, en Amy blijkt in deze PR confrontatie aanzienlijk handiger dan Nick. Deze constatering leidt tot het tweede thema van de film.

    SPOILER ALERT. 

    Bespreking van dit thema is echter alleen mogelijk door sommige plotwendingen te verklappen. Degene die de film nog niet gezien hebben doen er misschien verstandig aan hier te stoppen met lezen.

    Het tweede thema heeft namelijk te maken met psychopatische elementen in het karakter van Amy. Zij wil Nick zijn overspel betaald zetten en heeft daartoe haar eigen verdwijning in scene gezet. Hierbij heeft zij er zeer geraffineerd voor gezorgd sporen achter te laten die wel in de richting van Nick moesten gaan wijzen. Bekijkt men de film bijvoorbeeld voor de tweede keer dan is het met betrekking tot het karakter van Amy aan te raden te letten op enkele ironische wendingen die de regisseur in de film heeft gevlochten.

    - Amy's moeder is bekend van de kinderboekenserie "Amazing Amy". Hierin wordt een suikerzoet en wel heel braaf verslag gedaan van de jeugd van Amy. Amy staat dus sinds haar jeugd publiekelijk bekend als de brave Hendrik (althans de vrouwelijke vorm hiervan) van Amerika. Is het zo gek dat ze privé de behoefte heeft wel eens wat minder braaf te zijn?
    - In eerste instantie stelt Amy in haar dagboek (waarvan ze zeker stelt dat de politie het zal vinden) haar huwelijk te zwart voor. Nick bedriegt Amy, maar haar bedreigen is toch wat anders. Als haar aanvankelijke opzet mislukt, gooit ze het in haar tweede PR offensief over een totaal andere boeg. Ze wil het huwelijk een tweede kans geven, en zal daar volledig voor gaan. Nick heeft zo zijn twijfels, maar verliest ook deze PR slag. Hij blijft bij Amy, vooral uit angst voor de (publicitaire) gevolgen als hij weer tegen Amy ingaat. 
    - De plannen van Amy zijn zeer geraffineerd en ze lijkt aan alles te denken en iedereen om haar vingers te winden. Tijdens haar zogenaamde verdwijning duikt ze een tijdje onder in een soort woonwagenkamp. Toch weten juist de medebewoners van dit kamp, waar ze zich mijlenhoog boven verheven acht, haar te slim af te zijn. Ze stelen haar geld, zich er intuïtief van bewust dat ze iets op haar kerfstof heeft waardoor ze nooit aangifte bij de politie zal doen.

    DATUM: 17 februari 2018

    EIGEN WAARDERING: 7 

    Gone Girl (2014) on IMDb


    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters