Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    1934: It happened one night (Frank Capra)

    DE REGISSEUR

    Voor een overzicht van het werk van Frank Capra, zie het openingsartikel van de aan hem gewijde pagina.

    HET VERHAAL

    Ellie Andrews (Claudette Colbert) is een verwende miljonairsdochter. Met de keuze van haar echtgenoot is haar vader het echter niet eens. Hij houdt haar vast op zijn luxe jacht. Op een gegeven moment weet ze te ontsnappen. Ontsnappen is één ding, ongemerkt (d.w.z. ongemerkt voor de door haar vader ingezette detectives) naar haar echtgenoot in New York komen is veel moeilijker. Ze besluit de lange afstandsbus te nemen en loopt daar Peter Warne (Clark Gable) tegen het lijf. Deze ontslagen journalist ruikt een verhaal.

    COMMENTAAR

    "It happened one night" is een lichtvoetige komedie, die na al die jaren nog steeds weet te boeien en te amuseren. Lichtvoetige komedies worden nog al eens afgedaan als niemandalletjes, maar laat er geen misverstand over bestaan dit is een topfilm. Dat is mede te danken aan de twee hoofdrolspelers. Clark Gable kennen we natuurlijk allemaal van "Gone with the wind" (1939, Victor Fleming), maar de naam van Claudette Colbert is in de loop der jaren een beetje in het vergeetboek geraakt. Ten onrechte want in hetzelfde jaar als "It happend one night" vroeg Ceccil B. DeMille haar voor de titelrol in zijn spektakel "Cleopatra" (laatstgenoemde film heeft altijd in de schaduw gestaan van de 1963 versie van Mankiewicz waarin Elizabeth Taylor Cleopatra speelt).

    Het verhaal van "It happened one night" vertoont natuurlijk grote gelijkenis met dat van "Roman holiday" (1953, William Wyler), alleen is het in "Roman Holiday" niet een miljonairsdochter maar een prinses die wel eens een keer buiten de gebaande paden van de hofetiquette wil treden en  een journalist tegen het lijf loopt. Mijn voorkeur gaat uit naar "It happened one night" en dat ligt vooral aan het vrouwelijke personage, waar op de één of andere manier meer pit in zit. In de eerste helft van de film is Ellie Andrews meer verwend dan Prinses Ann (Audrey Hepburn), in de 2e helft van de film is ze veel eigenwijzer. Opnieuw hulde dus voor Claudette Colbert.

    Om de door haar vader ingehuurde detectives te ontlopen kiest Ellie Andrews voor de lange afstandsbus, een vervoermiddel dat men niet direct associeert met de dochter van een miljonair. Deze lange afstandsbus is echter tegelijkertijd een prachtige achtergrond waartegen de wereldvreemdheid van de miljonairsdochter geëtaleerd kan worden. Denk aan de scene waarbij ze bij een stop de chauffeur opdraagt te wachten tot ze terug is, en oprecht verbaasd is als de bus niet op haar heeft gewacht. Een groot gedeelte van de 1e helft van de film speelt zich af rondom deze lange afstandsbus (afbeelding 1). Het levert bij tijd en wijle prachtig camerawerk op dat doet denken aan "Le salaire de la peure" (1953, Henri Georges Clouzot), zoals de scene waarin de bus is vastgelopen in de modder. Het camerawerk is sowieso tot in de puntjes verzorgd. Bijzonder zijn bijvoorbeeld de scene-overangen waarin het glinsteren van de ogen van Claudette Colbert het laatste is dat we zien voordat het beeld tussen twee scenes even op zwart gaat.

    Door de publiciteit die de kranten wijden aan de vlucht van Ellie Andrews is het voor Ellie en Peter na enige tijd niet meer mogelijk om met de bus te blijven reizen. Het gevaar op herkenning wordt te groot. Ze verlaten de bus en liften verder. Het leidt tot misschien wel de bekendste scene uit de film (zie clip). Peter showt Ellie zijn verschillende lifttechnieken en zal wel eens even laten zien hoe je een lift moeten regelen. Het is echter Ellie die met haar vrouwelijke charmes een automobilist tot stoppen weet te bewegen. Naast het feit dat deze scene gewoon komsich is geeft ze ook een zeker tegenwicht tegen het beeld van Ellie als het verwende nest dat we uit het "bus gedeelte" van de film hebben gekregen. In feite vormt deze scene het scharnierpunt tussen Ellie het verwende nest en Ellie de pittige tante.

    Tijdens hun tocht moeten Ellie en Peter in diverse motels overnachten. Om niet op te vallen registreren ze als het echtpaar Warne, spannen een waslijn door de kamer en gebruiken een op deze waslijn opgehangen deken als scheidingswand tussen de twee eenpersoonsbedden.

    [Peter hangs a blanket between the twin beds in their room at the autocamp]
    Ellie Andrews: That, I suppose, makes everything quite all right?

    Peter Warne: Oh this? Well, I like privacy when I retire. Yes, I'm very delicate in that respect. Prying eyes annoy me. Behold the walls of Jericho! Uh, maybe not as thick as the ones that Joshua blew down with his trumpet, but a lot safer. You see, uh, I have no trumpet. Now just to show you my heart's in the right place, I'll give you my best pair of pajamas.
    [he offers her the pajamas - she ignores them - so he tosses them at her]

    Wat Peter ook mag zeggen over zijn eigen hang naar privacy, in het begin hangt deze deken er vooral ten behoeve van Ellie. Deze liep namelijk niet meteen over van enthousiasme toen ze Peter tegen het lijf liep (afbeelding 2). In het eerste motel worden er dan ook de nodige "one liners" over de deken heengegooid en knettert het verbaal zodanig tussen de kamergenoten dat je bijna de indruk krijgt dat Frank Capra en niet Howard Hawks de geestelijk vader van de screwball comedy is. Gedurende de reis gebeurt natuurlijk het onvermijdelijke en verschuift de haat - liefde verhouding tussen Ellie en Peter in de richting van liefde. In het laatste motel is er aanzienlijk minder verbaal geweld, maar spreken de beelden des te meer voor zichzelf. Ellie staart naar de deken (afbeelding 3), voor haar niet langer een symbool van veiligheid tegen maar een hinderlijke sta in de weg tussen haar en Peter. Zoals mag worden verwacht weet Peter voor het einde van de film een list te verzinnen om deze "muur van Jericho" toch te slechten.

    DATUM: 17 februari 2018

    EIGEN WAARDERING: 10

    Het gebeurde op 'n avond (1934) on IMDb




    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters