Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2017: Three billboards outside Ebbing Missouri (Martin McDonagh)

    DE REGISSEUR

    Martin McDonagh is geboren in Londen uit Ierse ouders. Hij heeft een dubbele Engels - Ierse nationaliteit. Zijn Ierse nationaliteit komt nadrukkelijk tot uiting in de toneelstukken die hij schrijft. Zo heeft hij onder andere de Leenane trilogie (1996 - 1997)  en de Aran islands trilogie (1996 - 2001) op zijn naam staan. Al deze toneelstukken spelen in en rondom County Galway. Meer recent had McDonagh succes met zijn toneelstuk "The hangman" (2015), waarin de laatste beul van Engeland gevolgd wordt na het afschaffen van de doodstraf.

    Tussendoor maakt McDonagh af en toe ook films, waarvoor hij zelf uiteraard het scenario schrijft. Zijn debuut met "In Bruges" (2008) sloeg meteen al aan. Zo mogelijk nog meer succes had "Three billboards outside Ebbing Missouri" (2017).

    HET VERHAAL

    Angela Hayes is al meer dan een half jaar geleden verkracht en vermoord. Het politieonderzoek heeft tot nog toe weinig opgeleverd. Uit frustratie hierover huurt alleenstaande moeder Mildred (Frances McDormand) drie billboards (beetje anachronistisch in deze tijd van social media, maar visueel heel sterk) en stelt daarop het (in haar ogen) lakse politieoptreden aan de kaak. Dit brengt haar (uiteraard) in coflict met het politiekorps, maar ook met de inwoners van Ebbing Missouri die wel vertrouwen hebben in de plaatselijke sheriff.

    COMMENTAAR

    Toen "Three billboards outside Ebbing Missouri" bij mij "in the picture" kwam, vond ik het opvallend dat dit de tweede film in korte tijd was (na "The killing of a sacred deer" (2017, Yorgos Lanthimos) die ging over mensen die het recht in eigen hand nemen. Afgezien van het feit dat er toch wel een verschil is tussen een zoon die de chirurg het overlijden van zijn vader verwijdt ("The killing of a sacred deer") en een moeder die de politie verwijt dat ze de moordenaar van haar dochter niet snel genoeg oppakken ("Three billboards outside Ebbing Missouri"), had ik de thematiek van laatstgenoemde film totaal verkeerd ingeschat. De film gaat namelijk niet zozeer over eigenrichting als wel over boosheid. In plaats van de witte boze man, die zo'n grote rol speelde in de campagne voor de laatste Tweede Kamer verkiezingen, staat hier de boze witte vrouw (Mildred Haynes) centraal.

    De film zet de kijker herhaaldelijk op het verkeerde been. Zo komt de oplossing van de moord op Angela Haynes gedurende de film geen steek dichterbij. Ook degene die denkt dat de sympathie van de kijker vooral zal liggen bij de moeder die het opneemt tegen de ongetwijfeld hemeltergende bureaucratie bij de politie (een soort "I, Mildred Haynes" naar analogie van "I, Daniel Blake" (2016, Ken Loach)) komt bedrogen uit.

    Dit komt in de eerste plaats doordat de woede van Mildred zich richt tegen sheriff Willoughby (Woody Harrelson, bij velen ongetwijfeld bekend als de barman uit de televisieserie "Cheers"), in feite het meest sympathieke personage van de film. Dat Mildred geen enkele rekening wenst te houden met het feit dat de sheriff ongeneeselijk ziek is en nog maar enkele maanden te leven heeft, komt op z'n minst ongevoelig over.

    In de tweede plaats richt Mildred haar pijlen mede op Willoughby om vooral maar niet naar zichzelf te hoeven kijken. Haar leven loopt niet geweldig. Haar man is er vandoor gegaan met een groen blaadje van 19. Op de dag van de moord had ze ruzie met haar dochter, die van haar de auto niet mocht lenen om naar een feestje te gaan. De dochter is toen maar gaan lopen. Om de "Wat als ..." vraag te onderdrukken richt ze haar woede bij voorkeur op anderen.

    Tenslotte is het niet precies duidelijk wat Mildred nu precies wil. Moet sheriff Willoughby, als hij de schuldige niet kan vinden, dan maar een onschuldige oppakken? Gaat het Mildred om gerechtigheid of moet er sowieso iemand hangen en gaat het haar primair om wraak? In een cruciale scene ontmoet Mildred bij één van haar billboards een hert. Ze begint tegen het dier te praten en vraagt zich af of de wereld niet ontzettend leeg zou zijn als God niet bestaat? Of het dan nog wat uitmaakt wat we elkaar aandoen? Uit deze scene, die (in tegenstelling tot de rest van de film) dicht in de buurt komt van de "stilte van God" trilogie van Bergman, blijkt dat het haar uiteindelijk toch in de eerste plaats om gerechtigheid gaat.

    Dezelfde scene met het hert is nog om een andere reden onthullend. Mildred is bij haar billboards om plantenbakken te verzorgen. Plantenbakken zoals we die ook wel eens langs de weg zien staan op plekken waar een dodelijk verkeersongeluk heeft plaatsgevonden. De billboards zijn met andere woorden niet alleen een middel om de politie aan te klagen, maar ook een plek om Angela te gedenken. Deze dubbelzinnigheid kleeft niet alleen aan de billboards, maar aan het personage van Mildred Haynes in het algemeen. Er zit maar een heel dun laagje tussen de stoere strijdende moeder die in het café met de mannen biljart (afbeelding 1) en de rouwende moeder die de plantenbakken bij de billboards verzorgt (afbeelding 2). Francis McDormand weet deze dubbele bodem uitstekend in haar rol te leggen.

    De meest felle confrontatie met het Ebbingse politiekorps heeft Mildred Haynes met agent Dixon (Sam Rockwell). Deze agent is in feite de 'boze witte man" in het verhaal. Net als bij Mildred begrijpen wij de concrete aanleiding van zijn boosheid. Hij is loyaal aan zijn baas en vindt (net als overigens vele andere inwoners van Ebbing) de aantijgingen op de billboards een stoot onder de gordel richting sheriff Willoughby. De manier waarop hij met zijn boosheid omgaat (een soort mix van seksisme, racisme en homohaat) kan al veel minder op bijval rekenen. Net als bij Mildred wordt de bron van zijn boosheid gevormd door een combinatie van een niet helemaal geslaagd leven (als volwassen man woont hij nog steeds bij zijn (inmiddels bejaarde) moeder) en de onwil om de oorzaak hiervan bij zichzelf te zoeken. Agent Dixon (en daarmee Sam Rockwell) groeit uit tot het tweede hoofdpersonage van de film. Hij heeft misschien minder screentime dan Francis McDormand, maar zijn personage maakt wel een spannender karakterontwikkeling door.

    DATUM: 17 januari 2018

    EIGEN WAARDERING: 8

    Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters