Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    Jean Luc Godard (1930)

    Jean Luc Godard (1930) is één van de leden van de "Nouvelle vague", een groep filmjournalisten van het blad "Cahiers du cinema" die in het begin van de jaren '60 zelf films gingen maken. Hij wordt ook wel als voorman van deze stroming gezien. Een stroming die zich afzette tegen de Franse kwaliteitsfilms van dat moment, films die men enigszins denigrerend ook wel "cinema du papa" noemde.

    In zijn eerste periode  (1960 - 1967) was Godard vooral vernieuwend op filmgebied. In zijn doorbraakfilm "Breathless / A bout de souffle" (1960) maakt hij bijvoorbeeld vaak gebruik van een "jump cut". Meestal wordt een "cut" gebruikt om naar de volgende scene te gaan, of in elk geval een verplaatsing qua tijd, ruimte of personage mee aan te duiden. Een "jump cut" wordt gebruikt om een discontinuïteit in de actie mee aan te brengen. Na de "cut" is er nog steeds sprake van dezelfde scene, personage en ruimte, terwijl de tijd hooguit een paar seconde vooruit is "gesprongen" en het personage bijvoorbeeld zijn hoofd heeft omgedraaid.

    Na 1967 werden de films van Godard steeds politieker. Mede onder invloed van de Vietnam oorlog had Godard zich bekeerd tot het Marxisme / Maoïsme. Veel projecten uit deze tijd bleven onvoltooid. Vanaf 1980 kwam Godard weer wat meer in de richting van mainstream cinema, hoewel die term bij Godard altijd in relatieve zin moet worden opgevat (namelijk in vergelijking met de voorgaande periode). 

    Zijn eerste periode wordt algemeen als het meest invloedrijk beschouwd.

    DATUM: 14 februari 2018

    Filmposters