Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2014: A most violent year (Jeffrey Chandor)

    DE REGISSEUR

    Jeffrey Chandor (1973) maakte al 15 jaar reclamespotjes voordat hij zijn eerste kans kreeg op het maken van een speelfilm ("Margin call", 2011). Deze film gaat over ethische kwesties in de financiële wereld. in het zicht van de kredietcrisis. Ook in "A most violent year"  (2014) draait het om ethische kwesties bij het zakendoen, maar dan in de reële economie.

    HET VERHAAL

    Abel Morales (Oscar Isaac) probeert het transportbedrijf in stookolie, dat hij van zijn schoonvader heeft overgenomen, verder uit te bouwen. Hij wordt echter geplaagd door een serie van overvallen op zijn tankauto's. Dit heeft niet alleen een negatieve invloed op het moraal van zijn chauffeurs, maar brengt ook het bankkrediet (nodig voor een door Abel felbegeerde uitbreidingsinvestering) in gevaar. Zouden zijn concurrenten achter deze overvallen zitten?

    COMMENTAAR

    Als (nu nog) gasland bij uitstek kijken we in Nederland een beetje vreemd aan tegen de handel in stookolie begin jaren '80. Ik had een oom die handelde in kolen en in stookolie, maar begin jaren '60 liep zijn handel toch echt op zijn eind.  

    Blijkbaar niet in New York. De titel verwijst naar de tijd dat het niet goed ging met de stad. Vervallen, onveilig, veel geweld. Zie ook "Taxi driver" (1976, Martin Scorsese) en de opmerkingen die ik over New York in de jaren '70 maakte in de recensie van "Manhattan" (1979, Woody Allen). De nieuwsberichten die gedurende de film voortdurend op de autoradio van de hoofdpersoon zijn, maken melding van twee dingen: steeds weer nieuwe aanslagen en aanhoudend lage temperaturen. Want New York mag in die tijd onveilig en vervallen zijn geweest, zolang het zich hult in een winterkleed ziet het er toch prachtig uit (poster en afbeelding 1).

    De film presenteert zich als het verhaal van een man die tegen de klippen op eerlijk zaken probeert te doen. Hij heet niet voor niets Morales! Het is prachtig zoals er gedurende de film steeds meer scheuren in dit verhaal komen. 

    De eerste scheur wordt veroorzaakt door Anna Morales (Jessica Chastain). Op het eerste gezicht een kwetsbare vrouw, die zich zorgen maakt dat de zakelijke oorlog waarin haar man verzeild is geraakt, de veiligheid van haar kinderen in gevaar kan brengen. Dat kwetsbare blijkt wel mee te vallen, en het is knap hoe de regisseur dat weet over te brengen door middel van een incident dat niets met het hoofdverhaal te maken heeft. Als Abel en Anna op een nacht naar huis rijden, rijden ze een hert aan. Anna zegt tegen Abel dat hij het dier uit zijn leiden moet verlossen, maar als Abel het gewonde dier op de weg ziet liggen, is dat toch gemakkelijker gezegd dan gedaan. Echter niet voor Anna! Als ze haar man ziet treuzelen komt ze de auto uit en dood het hert met een paar goed gerichte schoten (tot verbijstering van haar man, die geeneens wist dat ze een pistool had, afbeelding 2). Later in de film vernemen we dat de schoonvader van Abel een gangster hoofdman was. Op zijn dochter is het gezegde dat de appel nooit ver van de boom valt tenminste gedeeltelijk van toepassing.

    De tweede scheur wordt veroorzaakt door Abel zelf. Hoe meer de film vordert, hoe meer we het vermoeden krijgen dat de veiligheid van zijn chauffeurs hem minder kan schelen dan het missen van het bankkrediet. In één van de beste scenes van de film (clip) geeft Abel sales-training aan nieuwe verkopers van zijn bedrijf. Hij gebruikt hier gladde praatjes die sterk doen denken aan de praatjes van Alec Baldwin in "Glengarry Glen Ross" (1992, James Foley), en die de eerste twijfel zaaien over de oprechtheid van Abel. Als hij later dezelfde onpersoonlijke peptalk-praat houdt tegen een chauffeur die is overvallen en na revalidatie weer aan het werk gaat, neemt deze twijfel ernstige vormen aan. Na de slotscene, die ik zelf een beetje "over the top" vond, weet je zeker dat Abel zijn materiële bezittingen veel belangrijker vindt dan het welzijn van zijn werknemers. Deze scene duwt de boodschap nogal door de strot van de kijker en contrasteert daardoor (helaas) een beetje met de rest van de film, waarin druppelsgewijs twijfel wordt gezaaid bij de kijker (aan de goede bedoelingen van Abel). 

    En zo heeft de film die aan het begin lijkt te gaan over eerlijk zaken doen aan het eind opvallend veel gemeen met "The Godfather" (1972, Francis Ford Coppola) en "The Godfather part II" (1974, Francis Ford Coppola). Tijdens het kijken heb je het niet eens in de gaten, maar als je na afloop de film nog eens de revue laat passeren blijkt dat de regisseur de volgende overeenkomsten heeft ingebouwd.

    - Een opvallend grote rol van de huisadvocaat, bijna een "consigliere" zoals Tom Hagen in "The Godfather".
    - Een soort vredesbijeenkomst van branchegenoten die veel lijkt op de bijeenkomst van de familiehoofden in "The Godfather part I".
    - De politieke deal die Abel Morales aan het eind van de film lijkt te gaan sluiten met Officier van Justitie Lawrence.

    Daarnaast ziet Oscar Isaac, die in 2013 nog de wat onverzorgde Llewyn Davis speelde ("Inside Llewyn Davis", Joel en Ethan Coen), er minstens zo gesoigneerd uit als Al Pacino in de rol van Michael Corleone.

    DATUM: 26 mei 2018

    EIGEN WAARDERING: 9 

    A Most Violent Year (2014) on IMDb


    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters