Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2017: Sweet country (Warwick Thornton) (Australië)

    DE REGISSEUR

    Warwick Thornton (1971) begon als cameraman, maar maakte in 2009 zijn regisseursdebuut met "Samson and Delilah". Ook in de films die hij zelf regisseert, geeft hij in het algemeen de camera niet uit handen. Zelf een Aboriginal, speelt het lot van deze oorspronkelijke bewoners van Australië vaak een grote rol in zijn films. Zo gaat "Samson and Delilah" over de huidge situatie van Aboriginals, terwijl "Sweet country" (2017) hun situatie schetst in de jaren '20 van de vorige eeuw.

    HET VERHAAL

    Sam (afbeelding 1), een landarbeider, schiet uit zelfverdedging, de buurman van zijn baas neer. Aangezien Sam een Aboriginal is en de buurman een blanke, heeft Sam geen enkel vertrouwen in een eerlijk proces. Hij vlucht samen met zijn vrouw de Australische wildernis in. Na een klopjacht komt het door Sam gevreesde proces er aan het einde van de film toch.

    COMMENTAAR

    In een interview in de Filmkrant geeft Warwick Thornton aan dat hij in zijn jeugd helemaal niet van Westerns hield. Het was dan ook zeker niet zijn bedoeling met "Sweet country" een klassieke Western te maken. Sweet country schendt in diverse opzichten de genre conventies van de Western.

    In de eerste plaats zijn in de klassieke Western de blanken de "good guys" en de Indianen de "bad guys". In dit opzicht wijkt "Sweet country" af van de klassieke Western, want de blanken zijn in deze film allesbehalve de "good guys". Deze afwijking van de klassieke Western is overigens allesbehalve vernieuwend. Sinds de jaren '60 werden er steeds meer vraagtekens geplaatst bij de rol van de blanken. Dit culmineerde in 1990 in een film als "Dances with wolves" (Kevin Costner) waarin de rolverdeling geheel was omgedraaid (de blaken "bad" en de Indianen "good").

    Wel vernieuwend is het feit dat in "Sweet country" de blanken het niet opnemen tegen Indianen, maar tegen Aboriginals. In een recensie las ik dat deze film weinig nieuws heeft te bieden voor diegenen die de geschiedenis van Australië kennen. Dat mag waar zijn, maar het betekent aan de andere kant dat deze film voor een heleboel andere mensen wel degelijk een onbekend verhaal vertelt.

    Samenhangend met het bovenstaande is het feit dat de film zich niet afspeelt in de klassieke biotoop van de Western (Monument valley op het vierlandenpunt tussen Utah, Arizona, Colorado en New Meixco, door mij ook wel eens "John Ford" country genoemd), maar in het binnenland van Australië. In eerdere recensies ("McCabe & Mrs Miller" (1971, Robert Altman), "The Revenant" (2015, Alejandro Inarritu) en "Brimstone" (2016, Martin Koolhoven)) vond ik het al heel wat als de locatie naar het Noorden van de Verenigde Staten was verplaatst. Nu verlaat een Western zelfs het geboorteland van het genre.  Het Australische binnenland rondom Alice Springs (de enige grote stad in het binnenland van Australië en de geboorteplaats van de regisseur) is prachtig. De scenes in de woestijn, met de hete lucht trillend boven het aardoppervlak (afbeelding 2), doen denken aan "Lawrence of Arabia" (1962, David Lean). 

    De regisseur doet zijn uiterste best om de grens tussen "good guys" en "bad guys" niet al te scherp te maken. Zo is er een nogal opportunistisch Aboriginal jochie en is de baas van Sam een goede blanke (ik zou bijna zeggen Roomser dan de Paus). Zelfs binnen één persoon tracht Thornton nuances aan te brengen. Zo is de buurman die door Sam gedood wordt een onverbeterlijk racist, maar tegelijkertijd ook iemand die gebroken en aan de drank verslaafd uit de Eerste Wereldoorlog is teruggekomen.  Zelf vond ik dit onderdeel van de film iets te nadrukkelijk in beeld gebracht en bij vlagen zelfs irritant. Bovendien, zo dacht ik bij mezelf, hoeveel Australische mannen zullen in de Eerste Wereldoorlog (helemaal aan de andere kant van de Wereld) hebben meegevochten? Wat dat laatste betreft had ik mij behoorlijk vergist. Ongeveer 10% van de Australische mannen heeft aan de kant van Engeland meegevochten. 

    De film kent enerzijds een strikte chronologie (de dood van de buurman, de vlucht en de achtervolging en tenslotte de rechtzaak). In deze chronologie zijn echter talrijke "flashbacks" en flash forwards" opgenomen, die in eerste instantie voor de kijker niet exact te plaatsen zijn in de tijd. Het had op mij een beetje hetzelfde effect als het lezen van een boek van de Poolse schrijver Wieslaw Mysliwski. In boeken van deze schrijver vertelt de hoofdpersoon een verhaal waarbij hij vaak van de hak op de tak springt. Pas gaandeweg krijgt de lezer zicht op de daadwerkelijke chronologie. Ook bij films is deze techniek dus mogelijk. Het maakt "Sweet country" tot een spannende film. 

    Op een gegeven moment wordt in de film zelf een film vertoond. Het is een openluchtvoorstelling van "The story of the Kelly gang" (1906, Charles Tait) (afbeelding 3). Ned Kelly (1854 - 1880) is in Australië (en meer algemeen in de Angelsaksische wereld) een bekende figuur. In Nederland is hij stukken minder bekend. In Australië is deze roverhoofdman uitgegroeid tot een Robin Hood achtige figuur. Zijn daadwerkelijke levenswandel, waarin hij de buit van zijn misdaden toch vooral voor zichzelf hield, geeft geen verklaring voor deze roem. Waarschijnlijk heeft het iets te maken met het feit dat de van afkomst Ierse Ned Kelly werd gezien als een "outsider" tegenover de Britse autoriteiten. Voorzover deze verklaring hout snijdt, past de verwjzing naar Ned Kelly in "Sweet country". Ook de boeren in het gehucht waar de film speelt voelen zich "outsider" / "underdog" tegenover de centrale autoriteiten (in deze film vertegenwoordigt door de rechter die speciaal naar het dorp toekomt om recht te spreken over Sam). Underdog of niet, de "buit" die ze binnenhalen c.q de winst die ze maken door Aboriginals te onderdrukken houden ze toch vooral zelf. 

    DATUM: 6 april 2018

    EIGEN WAARDERING: 8

     

    Sweet Country (2017) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters