Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2017: Homecoming 1945 (Ferenc Török) (Hongarije)

    DE REGISSEUR

    Ferenc Török (1971) is een in het Westen nog weinig bekende regisseur. In 2001 maakte hij met "Moszkva tér", een film over tieners in het Hongarije van 1989 die zich veel drukker maakte over tienerdingen dan over de historische omwentelingen waar ze middenin zaten. Zijn Tweede Wereldoorlog film "Homecoming 1945" (2017)  bereikte wel de filmhuizen in het Westen.

    HET VERHAAL

    In augustus 1945 arriveert er een trein in een Hongaars dorpje. Er stappen twee orthodoxe Joden uit die twee kisten bij zich hebben. De kisten worden op een paard en wagen geladen en de Joden zelf lopen achter de kar aan. Zo beginnen ze aan hun tocht door het dorp, waar de voorbereidingen voor het huwelijk van de zoon van de gemeentesecretaris in volle gang zijn.

    COMMENTAAR

    Ongeveer tegelijkertijd kwamen twee opmerkelijke films over de Tweede Wereldoorlog in de bioscoop. In "Der Hauptmann" (2017, Robert Schwentke) wordt de Tweede Wereldoorlog vanuit Duits perspectief belicht. "Homecoming 1945" speelt na afloop van de Tweede Wereldoorlog. Het thuiskomen uit de titel betreft echter in dit geval niet soldaten (zoals in "The best years of our lives" (1946, William Wyler)) maar Joden die de kampen hebben overleefd. Gold voor de soldaten in "The best years of our lives" al dat de ellende die ze hadden doorstaan niet helemaal in evenwicht was met de mate waarin de burgermaatschappij hen welkom heette, dit evenwicht is (zoals uit de rest van deze recensie zal blijken) helemaal zoek in het geval van de Joden. 

    De film ontleent de nodige stijlelementen aan de Western, en met name "High noon" (1952, Fred Zinnemann) wordt in dit kader veel genoemd. Evenals in "High noon" is er sprake van een aankomst per trein, een bang stadje en een dorpsbestuurder (in "High noon" de sheriff en in "Homecoming 1945" de gemeentesecretaris). Per trein arriveren echter in dit geval geen misdadigers, maar slachtoffers van de Holocaust. Het stadje is niet bang voor een uitbarsting van geweld, maar voor het feit dat de Joden misschien wel hun bezittingen komen opeisen. Waar in "High noon" de sheriff pal staat voor rechtvaardigheid, heeft in "Homecoming 1945" de gemeentesecrtaris net zo veel boter op zijn hoofd als alle andere dorpsbewoners.

    Het merkwaardige aan de film is dat de Joden praktisch gesproken de hele film niets anders doen dan achter paard en wagen aanlopen, maar desondanks voor verschrikkelijk veel onrust weten te zorgen.  Enkele dorpsbewonerrs hebben namelijk actief meegewerkt aan de deportaties. De anderen hebben in elk geval geen verzet geboden, terwijl iedereen zich maar wat graag "ontfermde" over de spulletjes van hun verdwenen Joodse buren.

    Toch is het, met uitzondering van de dorpsdronkaard, niet schuldgevoel dat de boventoon voert bij de dorpsbewoners. Hebzucht heeft ze nog steeds stevig in zijn greep. Dit blijkt onder andere uit het volgende.

    - Ze zijn als de dood de ingepikte spulletjes kwijt te raken.
    - Ze kunnen zich niet voorstellen dat de Joden voor iets anders zijn gekomen dan het terugeisen van hun bezittingen.
    - Het huwelijk dat die dag zal plaatsvinden is vanuit de bruid gezien een verstandshuwelijk. De zoon van de gemeentesecretaris is financieel gezien een aantrekkelijke partij, maar op de ochtend van haar huwelijksdag gaat ze nog vreemd met haar echte minnaar.

    "Homecoming 1945" is erg gestyleerd. Vergeleken met "Son of Saul" (2015, Laszlo Nemes), een Hongaarse film van een paar jaar geleden over de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog, zijn de beelden erg gepolijst. Volgens sommige critici had het hier en daar (gezien ook het onderwerp) wel wat rauwer gemogen. Waar "der Hauptmann" in het tweede deel van de film misschien teveel schokkende beelden heeft, had "Homecoming 1945" misschien best een paar kunnen gebruiken.

    Wat daar verder ook van zij, ik vond de aangevoerde verklaring wel interessant. In "Homecoming 1945" werkt een relatief onbekende en onervaren regisseur samen met de door de wol geverfde cameraman Elemer Ragalyi (geboren in 1939, maar de laatste jaren  nog steeds actie, bijvoorbeeld ook in "Corn island" (2014, George Ovashvili)). Misschien lag het "machtsevenwicht" tussen regisseur en cameraman in deze film wel een beetje te veel in de richting van de camaraman. 

    DATUM: 12 mei 2018

    EIGEN WAARDERING: 7

    1945 (2017) on IMDb


    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters