Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2017: November (Rainer Sarnet) (Estland)

    DE REGISSEUR

    Rainer Sarnet (1969) maakt films sinds 2006. "November" (2017) is de eerste film die in (het arthouse circuit van) het Westen is uitgebracht.

    HET VERHAAL

    Het boerenmeisje Liina is verliefd op Hans. Hans heeft zijn oog echter laten vallen op de (Duitse) barones. Via zwarte magie probeert Liina het hart van Hans alsnog te veroveren.

    COMMENTAAR

    Films uit de Baltische staten worden niet dagelijks vertoond in de Nederlandse bioscoopzalen. Puttend uit mijn eigen herinnering kom ik niet veel verder als "Darkness in Tallin" (1993, Iikka Järvi-Laturi) en "Tries dienos / Three days" (1992, Sharunas Bartas).  Daarbij zit ik dan ook nog een beetje te smokkelen , want eerstgenoemde film speelt wel in Estland maar is gemaakt door een Finse regisseur. Laatstgenoemde film is gemaakt door een Litouwse regisseur maar speelt in Rusland. Met enige goede  wil zou je Kaliningrad, het door Polen, Letland en Littouwen ingeklemde stukje Rusland nog wel Baltisch Rusland kunnen noemen.

    "November" is gemaakt door een Estse regisseur en speelt zich af in Estland. Het is gesitueerd in de Middeleeuwen en bijgeloof, zwarte magie, hekserij en de duivel spelen een belangrijke rol. Dit alles slechts voorzien van een flinterdun laagje Christendom. "November" is echter niet gesitueerd in de historische Middeleeuwen, maar in een soort fantasy variant hiervan. In de overdonderende openingssceene zien we een kratt voor zijn meester een koe stelen. Een kratt is een uit allerlei losse onderdelen in elkaar gezette mecano achtige constructie dat bezieling heeft gekregen doordat zijn meester zijn ziel aan de duivel heeft verkocht. 

    Reeds uit de openingsscene wordt duidelijk dat de Middeleeuwen geen makkelijke tijd waren. Behalve voor de pest zijn de dorpsbewoners ook bang voor elkaar, want als ze maar even de kans zien bestelen ze elkaar als raven. Wat dat betreft springt hoofdpersoon Liina er helemaal niet zo slecht uit. Ook zij gebruikt zwarte magie (afbeelding 2), maar zij gebruikt het tenminste niet om haar dorpsgenoten een loer te draaien. Sterker nog zij weigert haar rivaal in de liefde via zwarte magie te doden. 

    Zoals uit het voorgaande al wel duidelijk is, zijn de Middeleeuwen (zeker de fantasy versie hiervan in "November") een vreemde tijd. Sarnet brengt dat in af en toe oogstrelend zwart-wit in beeld (afbeelding 1). Dit alles kan niet verhullen dat het verhaal over een meisje dat een blauwtje loopt nogal mager is. Buiten dit simpele plot is de film vooral verwarrend zonder dat duidelijk is wat de regisseur nou eigenlijk wil zeggen (als hij al wat wil zeggen). "November" staat hierin overigens niet alleen. Ook andere (bekende) Oost Europese films die spelen in de Middeleeuwen zijn vaak lastig te volgen. Ik noem "The Saragossa manuscript" uit 1965 van de Poolse regisseur Wojciech Has en "Marketa Lazarova" uit 1967 van de Tjechische regisseur Frantisek Vlacil. 

    Uitzondering op de onduidelijkheid is de toespeling op de rijke Duitse adel (baron en barones) tegenover de arme Estse boeren. Wie meer wil lezen over de rol die de Duitse adel in het verleden heeft gespeeld in de Baltische staten kan terecht bij het boek "Baltische zielen" (2010, Jan Brokken).

    DATUM: 9 juni 2018

    EIGEN WAARDERING: 5

    November (2017) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters