Filmklassiekers op het tweede gezicht
Abonneren

Abonneer je op nieuw verschenen recenties!

Voor meer informatie over het gebruik van deze website klik HIER.

    Laatst geplaatst

     

     

    Verwacht

     

     

    Filmposters

    2018: Den skyldige (Gustav Möller) (Denemarken)

    DE REGISSEUR

    Gustav Möller (1987 of 1988) debuteerde in 2018 met zijn eerste lange film "Den skyldige" Het was een instant hit op de filmfestivals. In een interview gaf Möller toe dat dit succes voor hem niet als een complete verrassing kwam. Juist om de verleiding te weerstaan om meer van hetzelfde te gaan maken was hij al bezig met zijn volgende project.

    HET VERHAAL

    Een politieman is, hangende naar een onderzoek bij een incident waar hij bij betrokken was, van de straaT gehaald en op de 112 meldkamer gezet. Tijdens een nachtdienst krijgt hij eeen vreemd telefoontje. Het duurt enige tijd voor hij door heeft dat het telefoontje afkomstig is van een vrouw die samen met een man in een auto zit. De man weet niet dat de vrouw 112 belt, hij denkt dat ze haar dochtertje belt. De vrouw kan derhalve niet vrijuit spreken en de politieman kan alleen maar vragen stellen waar zij met "ja" of "nee" op kan antwoorden. Zo kan hij bijvoorbeeld niet vragen naar het kenteken van de auto. 

    Dit telefoontje blijkt het begin van een steeds complexer wordende zaak.

    COMMENTAAR

    "Den Skyldige" is een film die praktisch gesproken draait om één acteur (Jakob Cedergren als de politieman). De rest van de acteurs die (meestal onscherp) in beeld komen zijn (met alle respect) "kamervulling".  Zijn tegenspeelster (Jessica Dinnage als de vrouw) komt nooit in beeld. We horen alleen haar stem en vernemen haar verhaal door de telefoon. Zoals de regisseur in een interview ook aangaf, komen op deze manier de sterke punten van film (we zien de reacties van de politieman in beeld) en boek (we kunnen onze eigen  beelden vormen bij het verhaal van de vrouw) samen.

    De manier waarop "Den skyldige" het verhaal in beeld brengt is wel vernieuwend, maar niet uniek. In 2013 had Steven Knight al eens een soortgelijk vertelconcept toegepast in de film "Locke". Evenals in "Locke" heeft de politieman die de telefoongesprekken voert zowel privé als zakelijk problemen. In tegenstelling tot "Locke" staan zijn problemen echter los van deze telefoongesprekken. Als werknemer van 112 krijgt hij immers wildvreemden aan de lijn.

    De regisseur kreeg het idee voor het maken van "Den skyldige" naar aanleiding van een you tube 112 filmpje. Later liep hij een tijdje stage bij zo'n 112 centrale. Het viel hem op dat de geroutineerde medewerkers, zelfs bij de meest dramatische gesprekken, het hoofd koel wisten te houden en emotionele betrokkenheid wisten te vermijden. Als je dit vak doet kan je ook niet anders, realiseerde hij zich later.

    Het punt is dat de politieman uit "Den skyldige" geen ervaren 112 medewerker is. Hij is hier neergezet omdat hij, hangende het onderzoek, als straatagent geschorst is. Daar komt nog bij dat hij als straatagent gewend is zelf handelend op te treden. Hier moet hij de boodchap aannemen en doorgeven aan de betreffende meldkamer (op zijn computerscherm ziet hij welke zendmast het inkomende gesprek opvangt en waar de beller dus ongeveer is in Denemarken). Zelf actie ondernemen is uit den boze.

    Uiteraard raakt onze politieman wel emotioneel betrokken bij de zaak en probeert hij (via zijn collega's bij de politie) wel zelf actie te ondernemen. We beseffen als kijker dat hij (ver) buiten zijn boekje gaat, maar hoe meer we het eigen verhaal van de politieman leren kEnnen, hoe beter we dat snappen.

    "Den skyldige" is qua opzet niet uniek. Vijf jaar geleden vertelde de film "Locke" op soortgelijke wijze een verhaal. Het verhaal van "den skyldige" is echter spannender dan dat van "Locke" en bovendien is het eigen vErhaal van de politieman op een meer indirecte en subtiele manier verbonden met het hoofdverhaal van de film (in "Locke" vielen deze twee verhalen min of meer samen). Daar komt nog bij het verrassende camerawerk, met soms extreme close ups. Tijdens spannende plotwendingen zien we de zweetdruppeltjes soms op het voorhoofd van Jokab Cedergren parelen (kunnen acteurs op commando zweten?). Al met al een droomdebuut.

    DATUM: 24 augustus 2018

    EIGEN WAARDERING: 9

    Den skyldige (2018) on IMDb

    Reacties

    Commentaar
    Jouw naam/bijnaam
    Website url
    E-mail
    Vul deze captcha in
    Dit is een verplicht veld
    Filmposters